|
Vyučující
|
-
Kuriš Martin, doc. MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do semestru - stanovení technických a materiálových požadavků. 2. Objekty - prostor, perspektiva, proporce. 3. Techniky kresby a její přesahy, zadání semestrálního projektu. 4. Objekty - světlo, stín, struktura: povrchy, textury, materiály. 5. Objekty - výtvarná zkratka, mnohost, charakteristika celku. 6. Interiér - volná kresba vybraného interiéru. 7. Koláž a kresba na zadané téma. 8. Černá a bílá - grisaille na tónovaný papír. 9. Antropocentrismus ve výtvarném umění - lebka. 10. Studie hlavy - anatomická: charakteristika, pohyb. 11. Studie hlavy - k portrétu. 12. Studie hlavy z pohledu předhistorického, resp. mimoevropského umění. 13. Studie polopostavy - volná.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
|
Výstupy z učení
|
Výuka kresby je založena především na kresbě podle modelů. Od studentů se požaduje osvojení si proporcí, konstrukce, stavby modelu, vyjádření charakteru materiálu (tvrdý-měkký, lehký-těžký, hladký-drsný, apod.), osvojení si různých technik kresby, jejich výtvarného účinu, techniky pozorování, vnímání objektu i třídění informací. Posluchači se zabývají studií přírodnin, objektů z různých materiálů, jejich stavebností, proporcí i umístění v prostoru. Dále pokračují studií hlavy, půlfigury, aktu, hledáním těžiště, zkoumáním využití světla a stínu, analýzou vztahu mezi celkem a detailem, komponováním do formátu. Studenti během kurzu používají různé techniky a materiály (uhel, tužka, sépie, inkoust, tuš, pastel, olejový pastel) a jejich kombinace. Kromě cvičení podle modelu jsou studentům zadávány průběžně samostatné úkoly, více soustředěné na jejich výtvarnou kreativitu a individuální přístup.
Student dokáže samostatně a iniciativně pracovat na zadaných dílčích úkolech i semestrální práci týkající se kresby. Student je schopen aktivně konzultovat s pedagogem. Dovede komplexně zpracovat úkol po ideové, technologické a formální stránce. Student si dovede stanovit harmonogram pro plnění zadání a umí vytvořit finální dílo, ke kterému směřoval studiemi a dalšími kresebnými nebo s kresbou souvisejícími postupy. Student dokáže uvést své dílo v kontextu vlastní práce a také je reflektovat v kontextu dějin výtvarného umění. Zná a ovládá potřebné technické možnosti kreslířského vyjádření, a rovněž možnosti a limity jeho zveřejnění.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Realizace, projekt
|
|
Doporučená literatura
|
-
Anatomie pro výtvarníky, monografie a katalogy zabývající se kresbou. Anatomie pro výtvarníky, monografie a katalogy zabývající se kresbou.
-
Goldstein, Nathan. Figure Drawing, The Structure, Anatomy, and Expressive Design of Human Form. Prentice Hall, 1998.
-
Gombrich, E. H. Příběh umění. Argo, 2006.
-
GREENE, R. Internet Art. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
-
Hale, Robert Beverly. Drawing Lessons from the Great Masters. Watson-Guptill Public, 1989.
-
Hambly, Maya. Drawing Instruments 1580-1980. Sotheby´s, London, 1988.
-
Hart, Christopher. Human Anatomy Made Amazingly Easy. Watson-Guptill Public, 2000.
-
Lambert, S. Drawing, Technique and Purpose. Victoria and Albert Museum, London, 1981.
-
McIntyre, Bruce. Drawing Textbook, The Teaching and Utilization of Drawing for Educational Purposes. Harcourt Brace, 1988.
-
Monografie a katalogy dle individuálního výběru a potřeb studenta. Monografie a katalogy dle individuálního výběru a potřeb studenta.
-
On-line katalogy knihoven. On-lne katalogy knihoven.
-
Read, Herbert. A Concise History of Modern Painting. Thames and Hudson, 1991.
|