Předmět: Ateliér VIII GD II

« Zpět
Název předmětu Ateliér VIII GD II
Kód předmětu KVK/FU056
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Slejška Michal, doc. ak. mal.
Obsah předmětu
Přehled látky obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Ateliér Grafický design II připravuje studenty na dráhu profesionálního designéra - grafika s pracovním uplatněním v celé škále grafických zaměstnání, od práce ve studiu či reklamní agentuře až po samostatně pracujícího "volného" výtvarníka. Student si během studia uvědomuje šíři vlastních schopností a učí se je využívat pro vyjadřování osobních názorů a výtvarných postojů. Kromě prioritní užitné roviny grafického designu, jehož tvůrčí výstup je vnímán jako nosič obrazové informace, prostředník vizuální komunikace i kultivující společenský fenomén či formát sdílení konkrétní názorové platformy, je zde důraz kladen i na samostatnou výtvarnou rovinu vyjádření, a to především formou ilustrací. Ateliérová výuka se zaměřuje na specifické vlastnosti a dovednosti studenta. Probíhající diskuse jsou založeny na demokratickém přístupu a horizontálně sdílených kompetencích. Při zadávání a řešení zadaných úkolů se berou ohledy na individuální předpoklady, dovednosti a zájmy každého studenta, a to i s přihlédnutím k jeho zvažovanému směřování v další profesionální dráze. Na základě průběžného vyhodnocování specifikace osobních přístupů a plánů posluchačů probíhá výuka zadáváním přesně zacílených úkolů a jejich samostatným řešením, a to formou individuálního rozboru a diskuse i skupinových prezentací. Ateliér klade silný důraz na sledování a analýzu aktuálních oborových a technologických trendů, na vyhodnocování jejich adaptability v českém kontextu i na možnosti propojování praktické výuky s příbuznými teoretickými disciplínami. U tohoto předmětu nelze přesně stanovit témata (osnovu) výuky po jednotlivých týdnech (blocích) výuky, protože se jedná o typ výuky specifický pro umělecké školy. Tento předmět je ateliérovou výukou, která je velmi flexibilní a snaží se postihnout individuální potřeby studentů, a to jak v oblasti teorie, tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu. Znamená to, že v průběhu celého semestru jsou řešena jedinečná aktuální témata (teoretická, technologická) dle toho, jak se vyvíjí postupná realizace jednotlivých projektů v závislosti na konkrétních zadáních. Řešená témata tedy nelze předem striktně stanovit, jelikož krystalizují postupně v průběhu semestru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • Armstrong, Helen. Graphic design Theory: readings from the field. New York: Princeton Architectural Press, 2009.
  • Bohatec, M. Konstruktivistická teorie knižní tvorby. Estetika, Praha, 1964.
  • časopisy. Eye, Graphic, Slanted.
  • Garr, Reynolds. Prezentace a zen. Zoner Press Brno, 2009.
  • Hillner, Matthias. Virtual typography. Lausanne, Switzerland: AVA Publishing, 2009.
  • Hoeks, Henk and Ewan Lentjes. The Triumph of Typography: Culture. Communication. New Media. London: Lannoo Publishers, 2015.
  • Kočička, Blažek. Praktická typografie. Computer Press, Praha, 2001.
  • Kolektiv autorů. Graphic design: Now in production. NY: Walker Art Center/Cooper-Hewitt National Design Museum, 2011.
  • Lupton, Ellen. Thinking with typ: a critical guide for designers, writers, editors, students. New York: Princeton Architectural Press, 2010.
  • MARTENS, K.; TRIEST, J.; KINROSS R. (ed.). Printed matter = Drukwerk. 3rd ed. London: Hyphen, 2010.
  • Muzika, František. Krásné písmo. Paseka, 2005.
  • PECINA, M. Knihy a typografie. Brno, 2011.
  • Poynor, Rick. Design without boundaries: visual communication in transition. Booth-Clibborn, London, 1998.
  • Poynor, Rick. No more rules: graphic design and postmodernism. Mini ed. London: Laurence King, 2013.
  • Rock, Michael. Multiple signatures: on designers, authors, readers and users. New York: Rizzoli International Publications, 2013.
  • Rossmann, Zdeněk. Písmo a fotografie v reklamě. Index,Olomouc, 1938.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr