Předmět: Ateliér VI

« Zpět
Název předmětu Ateliér VI
Kód předmětu KVK/FU045
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Labudová Michaela, MgA. Ph.D.
  • Frič Pavel, MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Cílem studia v ateliéru Vizuální design je vychovat ze studentů profesionální tvůrce v některém z mnoha oborů současného designu, aniž jsou jimi od počátku studií, resp. jejich kariéry, upřednostňována některá média na úkor jiných. Pod pojmem vizuální design si tak lze představit jakoukoli činnost vedoucí k povznesení vnímání, k optimističtějšímu dojmu z okolí, zvláště když na všem, co nás obklopuje, smíme a umíme mít svůj kreativní podíl. Studenti si tak vyzkouší celé spektrum oborů, jimž se budou moci v budoucnu věnovat, aniž jsou již v této fázi svazováni parametry a kritérii pro tu kterou specializaci. Někteří z nich se během studií a zvláště po nich přikloní ke grafickému designu (dosud jím byli obklopeni v největší možné míře), někteří využijí svých verbálních schopností a uplatní se jako externí accounts reklamních a komunikačních agentur, najímaní k prezentacím či obhajobám kontroverzních nebo náročných projektů. Někteří v sobě patrně objeví zdravou dávku exhibicionismu a budou se realizovat v rolích dramaturgů kulturních akcí, nebo jako koordinátoři multimediálních projektů, jimiž se během studia musí rovněž zabývat. A všichni budou mít elementární povědomí o současné estetice, o schopnosti společnosti vnímat a přijímat kreativní atak desítek a stovek designérů v oborech takového rozsahu a množství, které si dnes možná ještě ani nedovedeme představit. U tohoto předmětu nelze přesně stanovit témata (osnovu) výuky po jednotlivých týdnech (blocích) výuky, protože se jedná o typ výuky specifický pro umělecké školy. Tento předmět je ateliérovou výukou, která je velmi flexibilní a snaží se postihnout individuální potřeby studentů, a to jak v oblasti teorie, tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu. Znamená to, že v průběhu celého semestru jsou řešena jedinečná aktuální témata (teoretická, technologická) dle toho, jak se vyvíjí postupná realizace jednotlivých projektů v závislosti na konkrétních zadáních. Řešená témata tedy nelze předem striktně stanovit, jelikož krystalizují postupně v průběhu semestru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • Babák, P. a kol. Proto. Quick brown fox juks over the lazy dog. UMPRUM, 2013.
  • Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. Slovart, 1994.
  • Kočička, Blažek. Praktická typografie. Computer Press, Praha, 2001.
  • Kolektiv autorů. A History of Graphic Design. Gestalten, 2011.
  • Kolektiv autorů. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Academia, 1996.
  • Michl, J. a kol. Nefoťte před knihovnou. UMPRUM, 2012.
  • Ogilvy, David. Zpověď muže, který umí reklamu. Pragma, 2004.
  • Pincas, S.; Loiseau M. Dějiny reklamy. Taschen, 2004.
  • Poulin, Richard. Jazyk grafického designu. Slovart, 2012.
  • Samara, Timothy. Grafický design - Základní pravidla a způsoby jejjich porušování. Slovart, 2016.
  • Simmons, J. Kompletní příručka pro designéry. Slovart, 2009.
  • Sylvestrová, M.; Bartelt, D. Český filmový plakát 20. století. Moravská galerie v Brně, 2004.
  • Toscani, O. Reklama je navoněná zdechlina, Slovart, 1996.
  • Tóth, E. Design and Visual Culture from the Bauhaus to Contemporary Art. Optical Deconstructions. Routledge, 2018.
  • Twemlowová, A. K čemu je grafický design. Slovart, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr