Předmět: Oborový software I

« Zpět
Název předmětu Oborový software I
Kód předmětu KVK/FU025
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fanta Marek, MgA.
  • Barek Daniel, MgA.
Obsah předmětu
1. Základní parametry (bitmapové a vektorové obrazy, velikost, rozlišení, barevné prostory, formáty atd.). 2. Základní postupy a procesy při práci s elektronickými obrazy, představení softwarů používaných při práci s 2D grafikou a počítačovou typografií, nastavení profilů a prostředí atd. 3. Vektorová grafika a její zpracování - Adobe Illustrator, představení prostředí a nástrojů. 4. Adobe Illustrator praktické cvičení - vytváření vektorů a práce s nimi. 5. Adobe Illustrator praktické cvičení - práce s vektorovými objekty. 6. Adobe Illustrator praktické cvičení - samostatné zadání. 7. Adobe Illustrator praktické cvičení - samostatné zadání. 8. Adobe Illustrator praktické cvičení - samostatné zadání - odevzdání výstupu. 9. Bitmapová grafika, její zpracování - Adobe Photoshop, prostředí a nástroje, vytváření a nakládání s dokumenty. 10. Adobe Photoshop praktické cvičení - vytváření výběrů a základní úpravy obrazů. 11. Adobe Photoshop praktické cvičení - montáže, retuše, úpravy a další zpracování bitmapových obrazů. 12. Adobe Photoshop praktické cvičení - nedestruktivní úpravy obrazů (práce s vrstvami, vrstvami úprav, inteligentními objekty atd.) 13. Adobe Photoshop praktické cvičení - práce s maskami, úpravy digitálních obrazů, tisk a export z programu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět je určen pro studenty prvního ročníku specializace Grafický design. Je zaměřen na ukotvení jejich znalostí a zajištění základní gramotnosti a praktických dovedností v oblasti práce s elektronickými obrazy, typografií a dokumenty v 2D prostoru. Předmět kombinuje přednášky a praktická cvičení. Cílem přednášek je obeznámit studenty s terminologií, se základními parametry vektorových a bitmapových obrazů, pracovními nástroji (softwary), dále pak s postupy při vytváření, zpracování elektronických a tištěných výstupů. V praktických cvičeních je věnována pozornost celému procesu tvorby od návrhu, přes volbu optimálních nástrojů, přes pracovní proces až k finálnímu exportu ve vztahu k určení dokumentu. Výuka probíhá v základních 2D grafických programech: Adobe Illustrator, Photoshop, Indesign, okrajově je pak zmíněna správa písem, obrazů a Acrobat.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • ANTON, K. K.; CRUISE, J. Adobe InDesign CC. Computer Press, 2017.
  • Dvořáková, Z. DTP a předtisková příprava. Computer Press, 2012.
  • FAULKNER, Andrew; ChAVEZ, Conrad. Adobe Photoshop CC: oficiální výukový kurz. Computer Press, Brno, 2016.
  • Hume, Robert. Fashion and textile design with Photoshop and Illustrator: professional creative practice. London; Oxford; New York; New Delhi; Sydney: Fairchild Books, an imprint of Bloomsbury Publishing In, 2016.
  • Kočička, Pavel. CMS - Color Management System. Grafie CZ, Praha, 2003.
  • Kočička, Pavel. Praktická typografie 2. Computer Press, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr