|
Vyučující
|
-
Labudová Michaela, MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem studia (a výuky) v atelieru Vizuální design je vychovat ze studentů profesionální tvůrce v některém z mnoha oborů současného designu, aniž jsou jimi od počátku studií, resp. jejich kariéry, upřednostňována některá média naúkor jiných. Pod pojmem vizuální design si tak lze představit jakoukoli činnost vedoucí k povznesení vnímání, k optimističtějšímu dojmu z okolí, zvláště když na všem, co nás obklopuje, smíme a umíme mít svůj kreativní podíl. Studenti si tak vyzkouší celé spektrum oborů, jimž se budou moci v budocnu věnovat, aniž jsou již v této fázi svazováni parametry a kritérii pro tu kterou specializaci. Někteří z nich se během studií a zvláště po nich přikloní ke grafickému designu (dosud jím byli obklopeni v největší možné míře), někteří využijí svých verbálních schopností a uplatní se jako externí accounti reklamních a komunikačních agentur, najímaní k prezentacím či obhajobám kontroverzních nebo náročných projektů. Někteří v sobě patrně objeví zdravou dávku exhibicionismu a budou se realizovat v rolích dramaturgů kulturních akcí, nebo jako koordinátoři multimediálních projektů, jimiž se během studia musí rovněž zabývat. A všichni budou mít elementární povědomí o současné estetice, o schopnosti společnosti vnímat a přijímat kreativní atak desítek a stovek designerů v oborech takového rozsahu a množství, které si dnes možná ještě ani nedovedeme představit. Ateliér Vizuální design připraví diváka na šok, způsobený umělcem, a umělce připraví na reakci nepřipraveného diváka.
Po absolvování klauzury druhého semestru magisterského studia v ateliéru Vizuální design je student schopen obhájit svoji práci, popsat důvody řešení a volbu jeho formy. Umí profesionálně pracovat v grafických programech a orientovat se v nabídce profesionálního softwaru. Umí formulovat důvody i strategii použití jednotlivých výtvarných prvků, způsoby jejich použití, jejich barevnost apod. Je schopen vymyslet, realizovat a obhájit formu všech částí vlastního projektu, vysvětlit principy řešení, navrhnout a realizovat vlastní instalaci a prezentaci své práce. Student umí sepsat textovou obhajobu a dokáže formou audiovizuální prezentace přesvědčit klienta o kvalitě své práce. Umí sepsat strategickou rozvahu a tu aplikovat do svého řešení daného projektu. Student je schopen realizovat diplomovou práci a pochopit její důležitost.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. Realizace a prezentace klauzurní práce dle zadaného tématu 2. Písemná obhajoba klauzurní práce 3. Ústí obhajoba klauzurní práce v rámci obhajob klauzurních prací 4. Zápočet z předmětu Ateliér a dílny
|
|
Doporučená literatura
|
-
Babák, P. a kol. Proto. Quick brown fox juks over the lazy dog. UMPRUM, 2013.
-
Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. Slovart, 1994.
-
Kočička, Blažek. Praktická typografie. Computer Press, Praha, 2001.
-
Kolektiv autorů. A History of Graphic Design. Gestalten, 2011.
-
Kolektiv autorů. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Academia, 1996.
-
Lacina, Václav. Čtení o psaní. Československý spisovatel, 1981.
-
Michl, J. a kol. Nefoťte před knihovnou. UMPRUM, 2012.
-
Ogilvy, David. Zpověď muže, který umí reklamu. Pragma, 2004.
-
Pincas, S.; Loiseau M. Dějiny reklamy. Taschen, 2004.
-
Poulin, Richard. Jazyk grafického designu. Slovart, 2012.
-
Samara, Timothy. Grafický design - Základní pravidla a způsoby jejjich porušování. Slovart, 2016.
-
Simmons, J. Kompletní příručka pro designéry. Slovart, 2009.
-
Sylvestrová, M.; Bartelt, D. Český filmový plakát 20. století. Moravská galerie v Brně, 2004.
-
Toscani, Olivero. Reklama je jen navoněná zdechlina. Slovart, 1996.
-
Tóth, E. Design and Visual Culture from the Bauhaus to Contemporary Art. Optical Deconstructions. Routledge, 2018.
-
Twemlowová, A. K čemu je grafický design. Slovart, 2008.
|