Předmět: Ateliér a dílny II - klauzura

« Zpět
Název předmětu Ateliér a dílny II - klauzura
Kód předmětu KUU/790
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vlasák Robert, doc. MgA.
  • Krtička Jan, MgA. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Základním východiskem studia v ateliéru je poznávání a využívání přírodních zákonitostí a z nich vycházející objevování a vytváření zkušeností s širokým spektrem různorodých materiálů sloužících k uměleckému vyjádření. Součástí výuky je osvojení si nezbytných technologických a řemeslných principů a jejich posun do výtvarné oblasti, spojování získaných zkušeností s klasickými disciplinami řešícími tvar, barvu a prostor spolu s časem, zvukem, světlem v konceptuálním rámci. Spolu se získanými řemeslnými dovednostmi studenti při řešení úkolů objevují vlastní přístupy a možnosti realizací zasahující do oblasti volného i užitého umění a designu. Hledání a zvládnutí řemeslných postupů vyžaduje aktivní a tvořivou účast studenta, který se tak seznamuje s problematikou návrhu i reálnými možnostmi tvorby. Z toho vychází materiálová, technologická i obsahová různorodost ateliéru, ale také šíře výstupů. Ateliérová výuka je zaměřená na výchovu uměleckých osobností schopných samostatně řešit úlohy s mírou citu a pochopení pro materiál a prostor i pro nejrůznější a nezřídka nové technologie. Cílem studia je vyškolit všestranného umělce, který bude řemeslně zdatný a bude schopen se pohybovat na poli mezi výtvarným a užitým uměním. Nedílnou součástí studia je také spolupráce s regionálním muzeem v přírodě, oživování zapomínaných řemesel a jejich současné výtvarné využití, poznávání pracovních postupů v příslušných provozech, dílnách a zařízeních.
Student umí samostatně na základě konzultací s vedoucím vyřešit téma vlastní tvorby, přičemž dovede navázat na předchozí technologická a teoretická školení. Umí volně určit technologie, které využívá ve své práci a navázat na teoretické znalosti, které jsou pro jeho tvorbu podstatné. Do svojí práce umí zapojit kromě interaktivních i audiovizuální prvky. Je schopen rozšířit možnosti instalace, umístění objektu i charakter práce s divákem. Je schopen reagovat na připomínky vedoucího ateliéru a samostatně se rozhodnout pro vhodný postup práce. Student dovede sepsat obhajobu své práce a diskutovat s odbornou komisí během obhajoby práce.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Realizace a prezentace klauzurní práce dle zadaného tématu 2. Písemná obhajoba klauzurní práce 3. Ústí obhajoba klauzurní práce v rámci obhajob klauzurních prací 4. Zápočet z předmětu Ateliér a dílny
Doporučená literatura
  • Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.
  • Broeckmann, A. Machine art in the Twentieth Century. Cambridge, Massachusetts: The Mit Press, 2016.
  • Brouček, S.; Jeřábek, R. (ed.). Lidová kultura: národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. Etnologický ústav AV ČR a Ústav evropské etnologie FF MU v Brně, 2007.
  • CÍSAŘ, K. Stav věcí: sochy v ulicích III. Brno, 2011.
  • Collins, J. Sculpture today. London: Phaidon, 2007.
  • Duby, G.; Daval, Jean-Luc. Sculpture: from antiquity to the present day. Koln: Taschen, 2013.
  • FOSTER, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2010. ISBN 80-7209-952-3.
  • Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. H + H, 1994.
  • Janotka, M.; Linhart, K. Řemesla našich předků. Svoboda, 1987.
  • Janotka, M.; Linhart, K. Zapomenutá řemesla. Svoboda, 1984.
  • Kastener, J.; Wallis B. Land and Enviromental Art. London:Phaidon, 1998.
  • Křížová, A. Proměny českého šperku na konci 20. století. Praha: Academia, 2002.
  • LEONARDO. Journal of Arts, Sciences and technology, časopis. The MIT Press.
  • Malpas, W. Land art: a complete guide to landscape, environmental, earthworks, nature, sculpture and installation. Maidstone, Kent: Crescent Moon Pub, 2007.
  • Marková, G. Košíkářství. Grada, Praha, 2005.
  • Marzona, Daniel. Conceptual Art. Taschen, 2004.
  • Myers, W. Bio Art: Altred Realities. Thames and Hudson, 2015.
  • O´doherty, B. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz, 2014.
  • PETŘÍČEK, M. Úvod do (současné) filosofie. Praha, 1997.
  • Popper, F. Art of the Electronic Age. Thames and Hudson, Londýn, 1993.
  • Popper, F. Origins and Development of Kinetic Art. Studio Vista, Londýn, 1968.
  • Semerák, G.; Bohmann, K. Umělecké kovářství a zámečnictví. Praha: SNTL, 1979.
  • Srp, Karel. Minimal Art, Conceptual Art. Jazzpetit, Praha, 1982.
  • Struken, M.; Cartwrihht L. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009.
  • Šedý, V. Technika sochařské práce v kameni a dřevě. Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1962.
  • Vařeka, J.; Frolec, V. Lidová architektura: encyklopedie. Praha: Grada, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr