Předmět poskytuje komplexnější vhled do senzoricko-motorických a kognitivně motorických mechanismů řízení lidského pohybu a provedení pohybových činností. Na pochopení těchto mechanismů navazuje problematika pohybového učení, zejména metody uspořádání učebních podmínek a moderní výcvikové metody (vizuální typy tréninku, virtuální a rozšířená realita, využití nových pomůcek, aj.) pro osvojování a optimalizaci senzomotorických dovedností. Tyto oblasti jsou spojeny s aplikacemi do sportu, edukace dětí a mládeže, nápravných intervencí u dětí a dospělých s neurovývojovými poruchami (např. ADHD, DCD) a zdravotním postižením (tělesným, percepčním), a pracovních (profesních) činností. Studenti si rovněž osvojí základy metodologie výzkumu pohybového chování a učení.
kompetence v oblasti řízení motoriky
|
-
Davids, K., Button, C., & Benneth, S. Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach.. Champaign: Human Kinetics., 2008.
-
Hodges, N. J., & William, A. M. Skill acquisition in sport: Research, theory, and practice.. London: Routledge., 2019.
-
Janečka, Z., Bláha, L. Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2013.
-
Janečka, Z., Bláha, L. (2019). Motor competence in visually impaired persons.. Olomouc: UP, 2019.
-
Jansa, P., & Dovalil, J. Sportovní příprava. Praha: Karolinum., 2009.
-
Jansa, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum., 2018.
-
Latash, M. Fundamentals of motor control.. Amsterdam: Elsevier., 2012.
-
Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. A. Motor learning and performance: A situation-based learning approach.. Champaign, IL: Human Kinetics., 2008.
-
Schmidt, R. A., Lee ,T. D., Winstein, C. J., Wulf, G., & Zelaznik, H. J. Motor control and learning.. Champaign: Human Kinetics., 2019.
-
Vickers, J. N. Perception, cognition, and decision training. Champaign, IL: Human Kinetics., 2007.
-
VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|