Vyučující
|
-
Petrů Dominika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretický úvod- členění hudebně pohybové jednotky, základy hudební teorie (výběr hudby, rytmizace, doby, intervaly apod.). Rytmická cvičení. 2.- 6. Zásady a metody výuky s praktickou ukázkou. Aplikace do různých částí vyučovací jednotky různého zaměření, sportu (zahřátí, strečink, hlavní část, cool down, záv. protažení, relaxace)- nácvik (taneční průprava, improvizace, rytmická cvičení různé formy a intenzity). Specifika věkových kategorií. Taneční hry. 7.- 14. Demonstrace aplikovatelných hudebně pohybových cvičení (vybraná část jednotky) studentem, videorozbor a diskuze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je zprostředkovat studentům poznatky a vhodnou metodiku výuky z oblasti pohybových cvičení s hudbou. Obsahem předmětu je osvojování motorických dovedností a rozvíjení pohybových schopností v daném sportovním odvětví, které lze aplikovat u skupin dětí, mládeže, dospělých a seniorů na rekreační úrovni, event. počátku úrovně výkonnostní. Student se seznámí se správným držením těla (postojem), základními pohyby jednotlivých segmentů těla až po komplexní tělesné pohyby s doprovodem hudby. Vybraná cvičení s hudbou vycházejí z prvků rytmické gymnastiky, taneční průpravy, cvičení na rozvoj pohybových cvičení ad. S důrazem na rozvoj flexibility a koordinace. Taková cvičení s hudbou lze aplikovat do části vyučovací jednotky jakéhokoliv zaměření.
Student je po absolvování předmětu: rozlišuje pohyb těla a jeho částí do hudby, schopen na základě získaných vědomostí využít kompetencí k dalšímu rozšíření vědomostí ve vybrané problematice, dokáže zahájit cvičební prvky, demonstrovat, vést cvičení a ukončit za doprovodu hudby, schopen organizovat cvičební jednotku za doprovodu hudby, dokáže aplikovat cvičení s hudbou na rozvoj pohybových schopností, ovládá zásady a metodiku cvičení s hudbou.
|
Předpoklady
|
základní znalosti práce s hudbou, cit pro rytmus
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
docházka 80%, úspěšně realizovaná demonstrace a písemná příprava vybrané hudebně pohybové vyučovací jednotky dle zaměření studenta
|
Doporučená literatura
|
-
BLAHUŠOVÁ, E. Příručka pro instruktory aerobiku a fitness.. Praha: Olympia, 1999.
-
BLAHUŠOVÁ, E. Welness - zdravé cvičení pro pohodu.Praha: Olympia, 1995.
-
CZICHOSCHEWSKI, H. et al. Perfektní bodystyling. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
Fiegler. Hip hop forever.
-
Leopoldová. Metodika taneční gymnastiky.. Brno, 2009.
-
NOVOTNÁ, V. et al. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
-
ODSTRČIL, P. Sportovní tanec.. Praha: Grada, 2004.
-
Odstrčil,P. Sportovní tanec. Praha: Grada, 2004..
-
PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi.. Praha: Portál, 1999.
-
PINCKNEYOVÁ C. Kalanetika, Knižní klub. 1993.
-
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha,UK.. 1995.
-
Vinšová, M. Moderní tanec ve volnočasových aktivitách. Ústí nad Labem, 2012.
-
www.csts.cz Český svaz tanečního sportu. Český svaz tanečního sportu.
|