Předmět: Aplikace plaveckých sportů

« Zpět
Název předmětu Aplikace plaveckých sportů
Kód předmětu KTV/7531
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaněčková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu, studijní literatura, zadání témat pro metodické výstupy 1. Společenský význam plavání, oblasti využití komplexní plavecké dovednosti. 2. Účelové modifikace plaveckých dovedností pro podporu zdraví. 3. Zdravotně orientované programy ve vodě. Jóga ve vodě. 4. Integrace osob se zdravotním postižením do pohybových programů ve vodě. 5. Rehabilitační plavání. Hydrokinezioterapie. Plavání jako prostředek regenerace. 6. Pády a skoky do vody. 7. Rekreační plavání, hry ve vodě, Relaxační činnosti ve vodě. 8. Specifika "plavání" kojenců a batolat. 9. Kondiční činnosti ve vodě. Kondiční plavání. Totální plavání. 10. Aquafitness, aquagymnastika. Tance ve vodě. 11. Záchranné plavání. Speciální plavecká průprava pro záchranu tonoucích. 12. Vodní polo, ragby. 13. Synchronizované plavání. 14. 14.Hodnocení výuky a uložených prací. Semináře a praktická cvičení: -Úvod do předmětu, zásady bezpečnosti a hygieny na bazéně, zadání metodických výstupů, ukázky pohybových aktivit ve vodě prezentované vyučujícím. 2. 13. Metodické výstupy studentů na zadané téma. 14. Hodnocení výuky, udělení zápočtu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 2 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 3 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje teoretické zázemí i praktické zkušenosti k uplatnění kompetence v oblasti aplikovaného plavání. Student získává informace o specifických užitných hodnotách plavecké způsobilosti. Obsahovou náplň tvoří pohybové aktivity ve vodě z oblasti kondičního, zdravotního, záchranného, rekreačního plavání.
Ovládnout prakticky i teoreticky základy předmětu. Student po absolvování předmětu: - prokáže orientaci teoretickou i praktickou v obecných aspektech aplikovaného plavání, - schopen využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice, - rozumí specifikám zdravotně orientovaných programů ve vodě, - orientuje se v základní terminologii aplikovaného plavání. - je schopen prakticky využít plaveckých dovedností znalosti při záchraně tonoucího,
Předpoklady
Plavání I., Teorie a organizace plaveckých sportů, Plavání II.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

- aktivní účast na přímé výuce z 80% (60% praktické účasti) - kladně hodnocený jeden metodický výstup s písemnou přípravou - aktivní podíl na slovním hodnocení všech dalších výstupů Pro metodické výstupy v předem určeném tématu je požadována písemná příprava, zdůrazněno je metodické vedení cvičení, analýza chyb a správná metodika k jejich odstraňování. Student musí prokázat znalosti z oblasti problematiky řešené v semestrální práci, která je konzultována prostřednictvím elektronické pošty (jitka.vaneckova@ujep.cz). Celkové znalosti jsou hodnoceny teoretickým testem.
Doporučená literatura
  • : www.fina.org, plavani.cstv.cz. Pravidla plavání a dálkového plavání. 2010. 2010.
  • Bělková, T. (1994). Zdravotní a léčebné plavání. Praha UK, 1994.
  • Benešová, M. (1997). Cvičení ve vodě (Aquagymnastika).. Praha : ČASPV., 1997.
  • Colwin, C. ). Breakthrough swimming. 2002. Human Kinetics., 2002.
  • COUNSILMAN,J.E. Závodní plavání. Praha Olympia. 1974.
  • Čechovská, I., & Miler, T. Plavání.Praha :Grada Publishing, 2008. Praha Grada Publishing, 2008.
  • Čechovská, I., Jurák, D., & Pokorná. Plavání pohybový trénink ve vodě.. Praha, Karolinium, 2012.
  • Čechovská, I., Novotná. V., & Milerová, H. (2003). Aqua-fitness.. Praha: Grada Publishing, 2003.
  • Čechovská, I. (2002). "Plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí, hry a říkadla do vody.. Praha: Grada Publishing, 2002.
  • Čechovská, I. (2007). Plavání dětí s rodiči. Praha. Grada Publishing, 2007.
  • Čelko, J., Zálešáková, J., &Gúth, A. (1997). Hydrokinezioterapie. Bratislava: Liečreh Gúth, 1997.
  • Dargatz, T., & Koch, A. (2003). Akvafitnes.. Praha: Ivo Železný, 2003.
  • Dovalil, J. Výkon a trénink ve sportu. 2009. Praha: Olympia., 2009.
  • Giehrl, J., & Hahn, M. Plavání. 2005. České Budějovice: Kopp., 2005.
  • HAVEL,Z., HNÍZDIL,J., aj. Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností 2010. PF UJEP, 2010.
  • HAVEL,Z., HNÍZDIL,J., aj. Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí n. L., 2009. Ústí n. L., PF UJEP, 2009. ISBN 978-80-7414-189-8.
  • HOFER, Z. Organizace plaveckých závodů. Praha: FTVS UK, 1991..
  • Hofer, Z. Technika plaveckých způsobů. 2011. Praha Karolinium, 2011.
  • HOCH. M. a kol. Plavání- teorie a didaktika. Praha SPN, 1985. 1985.
  • CHOUTKA, M., DOVALIL, J. Sportovní trénink.2.vyd. Praha : Olympia,1991. 1991.
  • Maglisho, E. Swimming fastest. 2003. Human Kinetics., 2003.
  • Marta Muchová, Hana Janošková. Aqua Fitness. Paido, 2004. ISBN 80-7315-076-X.
  • Miler, T. (1996). Bezpečnost a záchrana u vody.. Praha: Vodní záchranná služba ČČK, 1996.
  • MOTYČKA.J. Teorie a didaktika plavání. Brno: PF MU. 1991.
  • PUŠ. J. ET AL. Plavání., Praha: Asociace plaveckých škol ČR, 1996. 1996.
  • SVOZIL,Z. Vyučovat plaveckým způsobům v celku nebo po částech?, TVSM č. 5, 1999.
  • Sweetenham, W. & Atkinson, J. Championship swim training. 2006. Human Kinetics., 2006.
  • ŠVEC, j. Technika a didaktika plavání. Hradec Králové, Gaudeamus, 1996.
  • Thomas, D. Swimming : steps to success (3rd ed.) 2005. Human Kinetics., 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr