Vyučující
|
-
Bláha Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Cihlář David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata společných konzultací, pracovních seminářů a samostudia: - Činitelé pedagogického procesu. - Metodicko - organizační formy. - Aplikace didaktických metod a postupů. - Tvorba záměrných didaktických situací. - Didaktické aspekty a specifika motorického učení - Příprava trenéra (cvičitele) na tréninkovou (cvičební) jednotku. - Realizační fáze tréninkového (cvičebního) procesu. - Diagnostická činnost trenéra (cvičitele). - Facilitace pohybových činností. - Komunikace trenér (cvičitel) sportovec. - Rozvoj osobnosti sportovce. - Sebereflexe a sebezdokonalování trenéra (cvičitele). - Tělesné a psychické zatížení trenéra a sportovce. - Aktuální problémy didaktiky TV a sportu. Obsah seminářů je zaměřen na skladbu tréninkové nebo cvičební jednotky, na tvorbu projektu v tělesné výchově a tréninkových plánů, efektivitu tréninkové jednotky, projektové, realizační a diagnostické činnosti trenéra nebo cvičitele tělesné výchovy. Pozornost je věnována specifikám motorického učení ve vztahu k jednotlivým sportovním odvětvím, didaktickým postupům a metodám a jejich uplatnění v tělesné výchově a sportu, hodnocením, metodickými materiály a právními předpisy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek a seminářů je seznámit studenty s obsahem a problematikou didaktiky tělesné výchovy a sportu a cíleně směřovat k aplikaci získaných poznatků pro konkrétní sportovní odvětví nebo tělovýchovnou činnost. Dále se zaměřit na analýzu jednotlivých činností trenéra nebo cvičitele, na hodnocení tréninkového procesu, rozvoj osobnosti sportovce a vztah trenéra a sportovce, prosazovat didaktické poznatky do plánování tréninkového procesu a tím přispět k tvůrčímu didaktickému myšlení.
Student zná (umí): - aplikovat didaktické činitele do tréninkových plánů - objasnit činnosti trenéra nebo cvičitele v přípravné, realizační a diagnostické fázi tréninkového procesu - vysvětlit problémy uvedené v přípravě na ústní zkoušku
|
Předpoklady
|
Studium předmětu vyžaduje organizační schopnosti a předpoklady k vykonávání výchovně- vzdělávací činnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Rozhovor
Aktivní účast na výuce. Písemné přípravy a prezentace příspěvků na předem určené semináře. Zkouška ústní
|
Doporučená literatura
|
-
Doulík, P., & Škoda, J. Cvičebnice obecné didaktiky.. Ústí nad Labem: PF UJEP., 2010.
-
Fialová, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova.. Praha: Karolinum., 2010.
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido., 2010.
-
Horkel, V. Didaktika tělesné výchovy a sportu.. Ústí nad Labem: PF UJEP - Studijní opora KTV, 2013.
-
Horkel, V. Teorie a aplikace tvorby školních vzdělávacích programů v tělesné výchově. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-513-1.
-
Jansa, P. Pedagogika sportu.. Praha: Karolinum., 2012.
-
Jansa,P. a Dovalil,J.aj. Sportovní příprava. Praha, 2009.
-
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál., 1996.
-
Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha: Portál., 1998.
-
Rychtecký, A., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy.. Praha: Karolinum., 2004.
-
Slepička, P., Hošek, V., & Hátlová, B. Psychologie sportu.. Praha: Karolinum., 2009.
-
Svoboda, B. Pedagogika sportu. Praha, 2007.
-
Svozil, Z. Motorické učení. In P. Jansa (eds.), Pedagogika sportu (s. 153?164).. Praha: Karolinum., 2012.
-
Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy.. Brno: Paido., 2002.
|