Předmět: Didaktika TV II (teorie a didaktika plavání)

« Zpět
Název předmětu Didaktika TV II (teorie a didaktika plavání)
Kód předmětu KTV/7426
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaněčková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata obsahu výuky: - Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu, studijní literatura, zadání témat pro pedagogické výstupy. - Zásady bezpečnosti a hygieny, vliv vodního prostředí na lidský organismus. - Význam plavání v životě člověka, přehled vývoje didaktiky plavání. - Obecné aspekty plavecké výuky, etapy výuky, cíle jednotlivých etap. - Organizační formy, postupy, metody didaktiky plavání. - Přípravná plavecká výuka - fáze a obsah výuky. Základní plavecké dovednosti. - Metodika základního plaveckého výcviku. - Organizace a bezpečnost plavecké výuky, dopomoc a záchrana. - Plavecké hry - význam a využití, pomůcky. - Specifika nácviku skoků a pádů do vody. - Didaktika plaveckého způsobu kraul. - Didaktika plaveckého způsobu znak. - Didaktika plaveckého způsobu prsa. - Hodnocení výuky a uložených prací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti si osvojí specifické vědomosti a dovednosti k organizaci a bezpečné vedení plavecké výuky, dopomoc a záchranu ve vodě. Součástí je speciální diagnostika pro učitele plavání, metodické postupy podle morfologických, fyziologických psychologických a sociálních předpokladů žáků a hledisko výskytu typických, podstatných aj. chyb. Pro pedagogické výstupy v předem určeném tématu je požadována písemná příprava, zdůrazněno je metodické vedení cvičení, analýza chyb a správná metodika k jejich odstraňování. V rámci spolupráce se základními školami v Ústí n. L. a v rámci prohlubování pedagogické praxe vysokoškolského studia, může být výuka praktikována i se skupinami dětí.
Prokazované znalosti a dovednosti: Student je po absolvování předmětu - je schopen organizovat a bezpečně vést plaveckou výuku na ZŠ, - prokáže orientaci teoretickou i praktickou v obecných aspektech plavecké výuky, - rozumí specifikám nácviku a techniky plaveckých způsobů, - je schopen prakticky využít znalosti při záchraně tonoucího, - dokáže definovat klíčová místa v jednotlivých plaveckých cyklech, - je schopen využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice.
Předpoklady
Fyzické, psychické a zdravotní předpoklady pro absolvování výuky v bazénu v plném rozsahu. Aplikace didaktických poznatků pro přípravu a vedení plavecké vyučovací jednotky.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast na přímé výuce. Kladně hodnocený jeden pedagogický výstup s písemnou přípravou. Aktivní podíl na slovním hodnocení všech dalších výstupů.
Doporučená literatura
  • BĚLKOVÁ, T. Didaktika plavecké výuky.. Praha: UK, 1994.
  • Čechovská, I., Jurák, D., & Pokorná, J. Plavání pohybový trénink ve vodě.. Praha Karolinium, 2012.
  • ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči.. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-0211-8.
  • Čechovská, I. (2002). "Plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí, hry a říkadla do vody.. Praha: Grada Publishing, 2002.
  • ČECHOVSKÁ, I.,MILER, T. Plavání.Praha :Grada Publishing, 2008.. Praha Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9049-1.
  • HOFER, Z. Organizace plaveckých závodů. Praha: FTVS UK, 1991..
  • Hofer, Z. Technika plaveckých způsobů. 2011. Praha Karolinium, 2011.
  • HOCH,M. a kol. Plavání (teorie a didaktika). Praha SPN. 1983.
  • HOCHOVÁ, J. & ČECHOVSKÁ, I. Plavecká výuka předškolních dětí.. Praha: ČSTV, 1989.
  • MILER,T. Bezpečnost a záchrana u vody. Praha. Vodní záchranná služba ČČK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr