Předmět: Jóga v MŠ

« Zpět
Název předmětu Jóga v MŠ
Kód předmětu KTV/7369
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobrodinská Miroslava, Mgr. Bc.
  • Kabešová Hana, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Vaněčková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: Specifikace zásad a doporučení dětské jógy. Základní pozice, jejich účinky a popis provedení. Specifikace základních pozic, seznámení s jejich účinky na dětský organismus. Skladba cvičební jednotky, hry, cvičení, básničky. Ukázkové sestavy vhodné pro děti MŠ. Samostudium: Základy relaxace. Základy koncentrace. Strava a jóga.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 3 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je teoretické i praktické zvládnutí jógových cvičení, která přispívají ke zvýšení úrovně fyzických a psychických schopností u dětí předškolního věku. Jedná se o praktické jógové asány, zaměřené na funkční rozvoj a dokonalé ovládnutí pohybového aparátu. Studenti si osvojí široký zásobník jógových pozic a jejich modifikací pro děti MŠ.
Oborové znalosti: Student umí popsat význam a přínos jógy pro předškolní děti, umí specifikovat modifikace jógových asán určených pro děti. Oborové dovednosti: Na základě získaných vědomostí student umí předvést a naučit průpravná cvičení, cvičební řady a sestavy, základní ásany či další techniky jógy (relaxace, koncentrace)vhodné pro předškolní děti.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce (80 %). Zpracování ukázkové sestavy (asány) vhodné pro děti MŠ.
Doporučená literatura
  • Bannenberg Thomas. Jóga pro děti. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251- 3406-.
  • Hájek Pavel. Hravá jóga: cvičení jógy pro děti mateřských škol a mladšího školního věku: [metodická příručka pro učitele MŠ, ZŠ a další zájemce o cvičení jógy s dětmi].. Plzeň Pdagogické centrum, 1996.
  • KILKAM, CH. Pět Tibeťanů. Bez vyd. Olomouc: Votobia, 113 s. IBSN 80-7198-154-0. 1996.
  • Knížetová Věra. Jóga. Praha: Olympia, 1993. ISBN 80-7033-178-x.
  • MAHESHWARANANDA, Libuše PILAŘOVÁ a Jindra DOHNALOVÁ. Jóga v denním životě pro děti a mládež.. Praha: Mladá fronta., 2017. ISBN 978-80-204- 2914-.
  • MIHULOVÁ, M. Abeceda jogy. 1.vyd. Liberec: Santal, 135 s. IBSN 80-900570-60-3. 1997.
  • NEŠPOR, K. Joga pro děti. 1.vyd. Praha: Velryba, 85 s. IBSN 80-85860-09-0. 1998.
  • PAJALUNGA, Lorena Valentina. Hravá jóga. Praha: Euromedia, 2018. ISBN 978- 80-7549-788-.
  • POHLODKOVÁ, Eva. Jóga pro děti předškolního věku. Brno: Centrum volného času Luţánky., 2010. ISBN 978-80-86669-14-4.
  • THAPAR, Mini a Níša SINGH. Dobré ráno, sluníčko: jóga pro děti.. Olomouc: Fontána, 2006. ISBN 80-7336-275-9.
  • VAN LYSEBETH A. Jóga - Omládněte s jógou za 2 x 7 dní. Praha, 2006.
  • VAN LYSEBETH, A. Joga. 3.vyd. Praha: Olympia, 275 s. IBSN 27-014-84. 1984.
  • VAN LYSEBETH A. Lekce jogy.. Praha, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr