Předmět: Zdravotní TV v MŠ

« Zpět
Název předmětu Zdravotní TV v MŠ
Kód předmětu KTV/7368
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobrodinská Miroslava, Mgr. Bc.
  • Kabešová Hana, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Balkó Štefan, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíl a úkoly zdravotní tělesné výchovy, didaktické zásady výuky zdravotní tělesné výchovy. 2. Testování a hodnocení držení těla. Základní cvičební polohy, struktura vyučovací jednotky ve zdravotní tělesné výchově. 3. Svalová dysbalance, základní druhy posturálních oslabení, přímivá cvičení pro prevenci vadného držení těla. 4. Vyrovnávací cvičení pro kulatá záda, vyrovnávací cvičení pro plochá záda. 5. Vyrovnávací cvičení pro zvětšenou bederní lordózu, vyrovnávací cvičení pro skoliotické držení těla. 6. Vyrovnávací cvičení pro ploché nohy, varózní a valgózní postavení kolen. 7. Jóga, dechová a relaxační cvičení. 8. Testy kloubní pohyblivosti. 9. Hodnocení výuky, zápočet.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou správného držení těla, se zdravotním oslabením dětí předškolního věku, s vhodnými vyrovnávacími cviky a s prevencí vzniku různých druhů oslabení typických pro tuto věkovou skupinu. Studenti získají dovednosti a vědomosti pro práci s oslabenými dětmi v rámci tělesné výchovy na mateřské škole. Dále se seznámí s možnostmi použití pohybových her při zdravotní tělesné výchově a alternativním cvičením pro správné držení těla.
Student jmenuje jednotlivé posturální oslabení, má připraven zásobník cviků pro jejich nápravu a dokáže předvést jednotlivé cviky. Student používá správně gymnastické názvosloví a má základní znalosti o stavbě a funkci opěrné a pohybové soustavy člověka. Studen dokáže diagnostikovat jednotlivá posturální oslabení. Student porozumí vztahům mezi pohybovou aktivitou, zdravým životním stylem a správným držením těla.
Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné plnění předmětu jsou základní znalosti z anatomie, fyziologie a tělesné výchovy.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezentace metodického výstupu na zadané téma. 90% docházka. Zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Cepková, A. Zdravotní tělesná výchova. STU Bratislava, 2013.
  • Dostálová I. Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc, 2013. ISBN 8024439522.
  • Hošková, B. Zdravotní tělesná výchova. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2137-1.
  • Kopecký, M. Zdravotní tělesná výchova. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-2509-.
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. et al. Výchova ke zdraví.. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-768-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr