Předmět: Pohybové hry v MŠ

« Zpět
Název předmětu Pohybové hry v MŠ
Kód předmětu KTV/73212
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vojtíková Lenka, Mgr. Ph.D.
  • Škopek Martin, PhDr. Ph.D.
  • Kresta Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu, třídění a klasifikace her vhodných pro děti předškolního věku. 2. Drobné pohybové hry bez pomůcek. 3. Drobné pohybové hry pro předškolní děti s využitím míčů. 4. Drobné pohybové hry pro předškolní děti s využitím švihadel a lan. 5. Drobné pohybové hry pro předškolní děti s obručí a šátků. 6. Drobné pohybové hry pro předškolní děti s využitím koberečků a žíněnek. 7. Drobné pohybové hry pro předškolní děti s využitím laviček, stavebnice a jiných překážek. 8. Drobné pohybové hry pro předškolní děti s využitím netradičních pomůcek. 9. Drobné pohybové hry pro předškolní děti s využitím padáku a vozíků. 10. Základy sportovních her v MŠ. 11. - 14 Metodické výstupy studentů na zadané téma. Diagnostika způsobilostí studenta.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s významem hry ve vývoji dítěte předškolního věku, dělením her, výběrem her, organizací her v podmínkách MŠ, vedením hry učitelkou. Dále se seznámí s výchovným a vzdělávacím přínosem hry jako prostředkem pro rozvoj pohybových schopností a zlepšování motorických dovedností. Vlastním metodickým výstupem si studenti prověří své schopnosti připravit a organizovat výuku v souladu se zadanou problematikou.
Student po absolvování předmětu umí vybrat a aplikovat vhodné hry pro děti předškolního věku. Dbá na bezpečnost a vhodný výběr místa. Umí objasnit základní pojmy.
Předpoklady
Základní pohybové dovednosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

Docházka a aktivní účast na seminářích (80 %). Vypracování seminární práce dle zadání vyučujícího. Metodický výstup.
Doporučená literatura
  • BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova.. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál, 2002.
  • HANÍK, Z., VLACH, J. Volejbal. Praha, 2008. ISBN 978-80-7376-078-6.
  • KAPLAN,O.,BUCHTEL,J. Odbíjená (teorie a didaktika).1.vyd. Praha: SPN, 1987.. 1987.
  • KOLLAH, E. Fotbal- technika a taktika hry.Praha: Grada, 2006.. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1336-5.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc HANEX, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0..
  • VELENSKÝ, M. & KARGER, J. Basketbal.. Praha: Grada, 2001.
  • Volfová, H., a Kolovská I. Předškoláci v pohybu. Cvičíme jako myška, kočka a pejsek. Praha: Grada, 2010.
  • Volfová, H., a Kolovská I. Předškoláci v pohybu 2. Cvičíme jako zajíc, žába a had.. Praha: Grada, 2013.
  • Volfová, H., a Kolovská I. Předškoláci v pohybu 3. Cvičíme jako opice a lev.. Praha: Grada, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr