Předmět: Atletika III

« Zpět
Název předmětu Atletika III
Kód předmětu KTV/71519
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nechvátal Jiří, Mgr.
  • Nosek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Historie světové a české atletiky. 2. Atletické hnutí ve světě a v ČR. 3. Atletika kondiční, rekreační a školní. 4. Atletika sportovní, zdravotně postižených. 5. Kondiční atletická příprava. 6. Metodika nácviku techniky běhu. 7. Metodika nácviku techniky skoků. 8. Metodika nácviku techniky vrhů a hodů. 9. Rozvoj silových schopností. 10. Rozvoj rychlostních schopností. 11. Rozvoj koordinačních schopností a pohyblivosti v atletice. 12. Rozvoj vytrvalostních schopností v atletice. 13. Testování pohybových schopností v atletice. 14. Písemný test. Teoretický seminář: 1. Rozvoj vybraných pohybových schopností a kondiční atletická cvičení - praktické ukázky (video, DVD projekce). Praktická cvičení: 2. Hry a soutěže pro rozvoj kondičních schopností. 2. Rozvoj rychlostních schopností s využitím speciálních atletických tréninkových prostředků a metody rozvoje. 3. Rozvoj koordinačních schopností s využitím speciálních atletických tréninkových prostředků a metod rozvoje. 4. Rozvoj silových schopností s využitím speciálních atletických tréninkových prostředků a metod rozvoje. 5. Rozvoj vytrvalostních schopností s využitím speciálních atletických tréninkových prostředků a metod rozvoje. 6. Kondiční atletická cvičení v různém prostředí se zaměřením na vybraný sport. 7-13. Metodické výstupy studentů dle zadaného tématu. 14. Realizace testování s využitím vhodných motorických testů pro jednotlivé atletické disciplíny.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je získání teoretických poznatků z historie atletiky, atletického hnutí, obsahu atletických činností s cíleným zaměřením a základů kondiční atletické přípravy. Student se seznamuje, z pohledu jednotlivých atletických disciplín, s metodikou nácviku a rozvojem pohybových schopností včetně testování. V seminářích si ověřuje schopnost správně zvolit a účelně začlenit do kondiční atletické přípravy hry, speciální tréninkové prostředky a metody používané při rozvoji pohybových schopností. Výuka je zakončena odevzdáním seminární práce, ve které student řeší kondiční atletickou přípravu pro zvolené sportovním odvětví. Obsahem zkoušky jsou znalosti z Atletiky I a Atletiky II.
Student po absolvování předmětu: - má teoretické znalosti v oblastech historie, současného atletického hnutí, techniky a biomechaniky, obsahu atletických činností realizovaných v různých formách atletiky, metodiky nácviku i rozvoje pohybových schopností, - v širších souvislostech používá atletickou terminologie, - z pohledu kondiční atletické přípravy se orientuje v motorických testech a diagnostikuje úroveň rozvoje jednotlivých pohybových schopností, - dle pravidel umí rozhodovat závod v atletických disciplínách, - umí sestavit a vést tréninkové jednotky zaměřené na rozvoj pohybových schopnost u dětí a mládeže, - správně volí postup nácviku základů techniky v jednotlivých atletických disciplínách.
Předpoklady
Splnění požadavků z Atletiky I,II.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Písemný test. Ústní zkouška. Odevzdání seminární práce dle zadání. Metodický výstup dle zadání.
Doporučená literatura
  • ADLER M.J. Strečink. Praha: Grada, 1999.
  • BLAŽKOVÁ, M. a kol. Sprinty. Praha: Casri, 2007. DVD..
  • JEŘÁBEK, P. Atletika dětí a dorostu. 1. vyd. Praha: Grada, 2008..
  • JIRKA,J. a kol. Malá encyklopedie atletiky. Praha: Olympia, 1990..
  • KUČERA, V. a kol. Běhy- Chůze. Praha: Casri, 2005. DVD..
  • LEHNER, M. a kol. Trénink kondice ve sportu. Olomouc: Universita Palackého, 2010..
  • NOSEK,M., VALTER,L. Rozvoj vytrvalostních schopností v atletice. In. HNÍZDIL,J., HAVEL,Z. aj Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. 1 vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP,2012. s .130-137..
  • NOSEK,M.,VALTER,L. Multimediální učebnice z atletky. Ústí nad Labem: UJEP PF, 2010.
  • POSPÍŠIL, J., BACKLY, S. Besics training. ALL, PAL, 2004. DVD..
  • SEDLÁČEK, J. a kol. Kondičná atletická příprava. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003..
  • SEGEŤOVÁJ. a kol. Vrhy a hody. Praha: Casri, 2003. DVD..
  • VALTER, L. Rozvoj silových schopností ve sprintu. In HAVEL,Z., HNÍZDIL,J. aj. Rozvoj a diagnostika silových schopností. 1 vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2009. s. 55-69..
  • VALTER,L. Rozvoj koordinačních schopností ve sprintu. In HAVEL,Z., HNÍZDIL,J.aj.Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. 1. vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP,2010. s. 65 -77..
  • VALTER,L. Rozvoj pohyblivosti ve sprintu. In HAVEL,Z., HNÍZDIL,J.aj.Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. 1 vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP,2010. s. 153 -165.
  • VALTER,L. Rozvoj rychlostních schopností v atletice. In HAVEL,Z., HNÍZDIL,J.aj.Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. 1 vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP,2010. s. 63 -88.
  • VALTER,L.,NOSEK,M. Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: UJEP PF,2007.
  • VINDUŠKOVÁ, J. KRÁTKÝ, P. Skoky. Praha: Casri, 2003. DVD..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr