Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Teoretická část obsahu výuky: - 1. blok - úpolová etika, jednání, chování, bezpečnost provozu, právní aspekty, - 2. blok - seznámení se základními úpoly (historie, rozdíl mezi úpolovými sporty a sebeobranou), - 3. blok - dělení sebeobrany, Praktická část obsahu výuky: - 4. blok - úpolová gymnastika, pádová technika, - 5. blok - průpravné úpoly, úpolové hry, příprava organizmu na úpoly, - 6. blok - sebeobrana (obrana proti úchopům, obejmutí), - 7. blok - sebeobrana (obrana proti úderům, kopům), - 8. blok - sebeobrana (obrana proti škrcení, rdoušení), - 9. blok - sebeobrana (obrana - boj na zemi), - 10. blok - sebeobrana obrana proti útoku s tyčí, nožem, střelnou zbraní), - 11. blok - sebeobrana (obrana proti více útočníkům, skupině), - 12. blok - sebeobrana žen (specifika sebeobrany žen, citlivá místa na těle), - 13. blok - rozvoj pohybových schopností pro úpolové sporty, sebeobranu (vytrvalost, rychlost, síla, pohyblivost), - 14. blok - relaxace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Obsahem výuky je seznámení se základními úpoly (přetlaky, přetahy, odpory, úpolové hry) s pádovou technikou. Navázat rozvíjejícími dovednostmi na výuku předmětu "Úpoly". Cílem je vybavit studenty základními znalostmi z provozování úpolů ve skupinách a na různých dovednostních úrovních. Osvojí si praktické základní znalosti a dovednosti ze sebeobrany a vhodně aplikovat techniky úpolových sportů v sebeobraně.
Student po absolvování předmětu: - je schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru úpolů, - dokáže definovat klíčová místa pro zlepšování dovedností ve vybraných úpolových činnostech (zejména pak v sebeobraně) a vysvětlit důvody případných zásahů v rámci kultivace těchto dovedností, - umí připravovat, vést cvičební jednotky s obsahem úpolů, - dokáže využívat transfer z jiných úpolových činností, - uplatňuje variabilně způsoby sebeobrany s ohledem na úroveň dovedností účastníků a podmínky. - Orientuje se v základní terminologii úpolových sportů a sebeobrany, - umí definovat předpoklady k úspěšnému provozování úpolů a zejména pak způsobů sebeobrany. - Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování úpolů a uplatnění sebepobrany. - Má přehled o institucionálním zabezpečení provozování úpolů. - Umí popsat možnosti ovlivňování účastníků prostřednictvím provozování úpolových sportů ve smyslu rozvoje pohybových schopností. - Dokáže demonstrovat vybrané úpolové dovednosti a zejména pak sebeobrany.
|
Předpoklady
|
Dovednosti z předmětu Úpoly I.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce. Splnění dále níže uvedených zápočtových požadavků: Praktická část: sebeobrana: obrana proti úchopům, obejmutí, úderům, škrcení, rdoušení (výběr). Teoretická část: historie a základní rozdělení sebeobrany, právní normy v sebeobraně, seminární práce: popsat 10 úpolových her.
|
Doporučená literatura
|
-
JUDO - příručka pro školení trenérů II. a III. třídy.
-
Prvky bojových umění. Praha: Olympia,1999..
-
FOJTÍK, J. Úpoly pro 5. - 8. ročník ZŠ. Praha: SPN, 1990..
-
KRÁL, P. aj. Box učební texty. 1. vyd. Praha: Olympia, 1995..
-
NÁCHODSKÝ, Z. Učebnice sebeobrany pro každého.Praha: Futura. 1992.
-
PULAR, J. Přežití ve městě aneb sebeobrana trochu jinak. Praha, Česká republika: MSBS,1995..
-
REGUJI, Z. Teorie a didaktika úpolu. Brno, Česká republika: MU FSS, 2007..
-
REGULI, Z. Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita, 2005..
-
VÍT, M. REGULI, Z. Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu: multimediální učebnice v rámci projektu FRVŠ. Retrieved from http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js10/upoly/web/index.html.
-
WEINMANN, W. Lexikon bojových sporů. Praha: Naše vojsko ,1997.
|