Vyučující
|
-
Vaněčková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu, studijní literatura, zadání témat pro pedagogické výstupy. Zásady bezpečnosti a hygieny, vliv vodního prostředí na lidský organismus. Obsah seminářů: 1. Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu, studijní literatura, zadání témat pro pedagogické výstupy. 2. Zásady bezpečnosti a hygieny, vliv vodního prostředí na lidský organismus. 3. Význam plavání v životě člověka, přehled vývoje didaktiky plavání. 4. Obecné aspekty plavecké výuky, etapy výuky, cíle jednotlivých etap, osnovy, plány plaveckých škol, smlouvy. 5. Přípravný plavecký výcvik- fáze a obsah výuky. Základní plavecké dovednosti. 6. Plavání kojenců a batolat. 7. Metodika předplaveckého výcviku. 8. Organizace a bezpečnost plavecké výuky, dopomoc a záchrana. 9. Plavecké hry - význam a využití, pomůcky. 10. Specifika přípravného plaveckého výcviku hry pro seznámení s vodou. 11. Specifika přípravného plaveckého výcviku hry pro splývání. 12. Specifika přípravného plaveckého výcviku hry pro orientaci ve vodě. 13. Specifika přípravného plaveckého výcviku hry pro dýchání. 14. Hodnocení výuky a seminárních prací. studijní opory uvedené na adrese: https://moodle.pf.ujep.cz/. Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací. Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (https://www.pf.ujep.cz/cs/katedra-telesne-vychovy-a-sportu) a může být po dohodě upřesněn na stránkách vyučujícího (https://www.pf.ujep.cz/cs/kontakt/jitka-vaneckova). K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Postupně jsou probrána všechna témata z teorie a praxe plavecké výuky v MŠ. Student prokáže na pedagogickém výstupu kompetenci vést žáky v dílčích úsecích učiva. Jedná se o hry ve vodě. Předmět prohlubuje přípravu studentů v didaktice plavání, v oboru činností předcházejících vlastnímu nácviku plaveckých způsobů. Zaměřuje se také na jejich přípravu pro práci s dětmi, které nevykazují potřebné předpoklady k tomuto počátečnímu výcviku ve vodním prostředí. Předmět motivuje k intenzivnější a systematičtější spolupráci s plaveckými školami při kurzech plavání dětí předškolního věku, k vyšší iniciativě v navazování této spolupráce. Studenti získají specifické vědomosti a dovednosti k organizaci a bezpečné mu vedení předplavecké výuky, dopomoc a záchranu ve vodě.
Student je po absolvování předmětu - je schopen organizovat a bezpečně vést plaveckou výuku na MŠ, - prokáže orientaci teoretickou i praktickou v obecných aspektech plavecké výuky, - je schopen prakticky využít znalosti při záchraně tonoucího, - dokáže definovat klíčová místa v jednotlivých plaveckých cyklech, - je schopen využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice.
|
Předpoklady
|
Fyzické, psychické a zdravotní předpoklady pro absolvování výuky v bazénu v plném rozsahu. Aplikace didaktických poznatků pro přípravu a vedení plavecké vyučovací jednotky.
KTV/71112
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Hospitace
1. Účast na seminářích - 80 %. 2. Kladně hodnocený jeden pedagogický výstup s písemnou přípravou. 3. Aktivní podíl na slovním hodnocení všech dalších výstupů. Během výstupu studenta buď tvoří ostatní studenti modelovou skupinu nebo pokud je to organizačně možné v rámci přípravy na pedagogickou praxi během vysokoškolského studia a ve spolupráci s MŠ v Ústí n. L., je skupina tvořena maximálně 10 dětmi. Pro vybrané metodické úseky si může student pro výstup určit předem pomocného asistenta. Požadována je kvalitní písemná příprava, organizačně bezchybné a bezpečné vedení pedagogického výstupu v předem určeném tématu. Důraz je kladen na správné metodické vedení cvičení, na diagnózu a analýzu chyb a správnou metodiku k jejich odstraňování. Výstup je v následném rozboru hodnocen studenty i vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.. Praha: Portál, 2001.
-
BĚLKOVÁ, T. Didaktika plavecké výuky.. Praha: UK, 1994.
-
BĚLKOVÁ, T. et al. Plavání. Zdokonalovací plavecká výuka.. Praha: NS Svoboda, 1998.
-
BĚLKOVÁ, T. Plavání v pohybovém režimu zdravotně oslabených a tělesně postižených. 1.vyd.. Praha: UK, 1988.
-
BĚLKOVÁ, T. Zdravotní plavání a léčebné plavání.. Praha: Karolinum, 1994.
-
ČECHOVSKÁ, I. & MILER, T. Plavání.. Praha: Grada Publishing, 2001.
-
ČECHOVSKÁ, I.,MILER, T. Plavání.Praha :Grada Publishing, 2008.. Praha Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9049-1.
-
Čechovská, Jurák, Pokorná. Plavání pohybový trénink ve vodě. Praha Karolinium, 2012.
-
Čechovská. Plavání dětí s rodiči. Praha Grada 2002, 2007. ISBN 80-247-0211-8.
-
ERLEBACHOVÁ. Metodika výuky plavání na zvláštních a pomocných školách.. Praha: Tech Market, 1997.
-
GIERHL, J. & HAHN, M. Plavání.. České Budějovice: Kopp, 2000.
-
HOCH, M. Učte děti plavat.. Praha: Olympia, 1991.
-
Motyčka J. Teorie a didaktika plavání. Brno, 1991.
|