Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Vzdělávací témata předmětu: 1. Základní motorika. Průpravná cvičení. Kontraindikace. 2. Druhy cvičení podle účinku, příklady. Zásady vedení cvičebních jednotek. 3. Základní polohy těla, názvosloví. 4. Činnosti nelokomoční. 5. Činnosti lokomoční. 6. Činnosti manipulační. 7. Zpevňovací a podporová průprava. 8. Rotační a odrazová průprava. 9. Rovnovážná průprava. Využití balančních pomůcek. 10. Využití náčiní v rozvoji základní motoriky (míč, míček, švihadlo, overbaly). 11. Využití náčiní v rozvoji základní motoriky (koberečky, destičky, netradiční náčiní). 12. Využití náčiní v rozvoji základní motoriky (tyče, obruče). 13. Využití nářadí v rozvoji základní motoriky (žebřiny, lavičky). 14. Využití nářadí pro rozvoj všeobecné pohybové přípravy (švédská bedna, trampolínka).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s druhy základní motoriky, které jsou využitelné v tělesné výchově dětí předškolního věku. Obsahem výuky je seznámení s činnostmi nelokomočního, lokomočního a manipulačního charakteru s využitím různých druhů náčiní a nářadí a možnosti jejich zařazení do cvičebních jednotek v MŠ. Důraz je kladen na specifika dětí předškolního věku včetně kontraindikací. Studenti jsou prostřednictvím praktických cvičení seznámeni s širokým zásobníkem cvičení a získají kompetenci vhodně tato cvičení zařadit do tělovýchovných jednotek této věkové skupiny.
Student je schopen zařadit vybraná cvičení ze základní motoriky do cvičebních jednotek dětí v MŠ.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Docházka a aktivní účast na seminářích (80 %). Vypracování seminární práce dle zadání vyučujícího. Metodický výstup. Splnění zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁKOVÁ, H. a KUKAČKOVÁ,, M. a M. LIETAVCOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Eva SVOBODOVÁ. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.. Praha: PdF UK, 2004. ISBN 80-7290-157-5.
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy.. Praha: UK, 2000.
-
Dvořáková, H. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí.. Praha: Raabe, 2014.
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Tělesná výchova v rámcovém programu (základní motorika).. Praha: UK, 2001.
-
Volfová, H., a Kolovská I. Předškoláci v pohybu. Cvičíme jako myška, kočka a pejsek. Praha: Grada, 2010.
-
Volfová, H., a Kolovská I. Předškoláci v pohybu 2. Cvičíme jako zajíc, žába a had.. Praha: Grada, 2013.
-
Volfová, H., a Kolovská I. Předškoláci v pohybu 3. Cvičíme jako opice a lev.. Praha: Grada, 2015.
|