Předmět: Klinická pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Klinická pedagogická praxe
Kód předmětu KTV/7048
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Jedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cihlář David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student vykoná praxi v délce 14 hodin s převahou hospitační a náslechové činnosti a postupným začleňováním činností asistentských podle pokynů mentora praxe. Hodiny jsou rozborované. Rámec praxe, tedy počty hodin a výstupy (portfolio z praxe + hodnocení mentorem praxe), je nastaven CPP. Obsahovou náplň a konkrétní zápočtové požadavky stanovuje oborový didaktik, kterému výstupy student odevzdává (varianta studijního plánu MAIOR i MINOR).

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením mentora praxe, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat náslechové činnosti v předmětu odpovídajícímu studijnímu programu (varianta studijního plánu MAIOR i MINOR).
Znalost základů pedagogiky, didaktiky, psychologie, teorie sportů a pohybových aktivit. Student dokáže kriticky zhodnotit úroveň svých znalostí a dovedností ve vztahu k pracovním úkonům v místě praxe. Dále umí nebo je schopen: - Kriticky zhodnotit poznaný pracovní proces v místě své působnosti - Dokáže přispět odpovídajícím dílem ke zkvalitnění práce místa své působnosti - Dokáže analyzovat úroveň své připravenosti ve vztahu k činnosti, kterou během své praxe realizoval - Umí využít nově získaných poznatků a dovedností k obohacení svého spektra kompetencí pro samotný pracovní proces, do kterého se po absolvování studia může dostat.
Předpoklady
Zaměřuje se na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ. Hodiny jsou rozborované. Rámec praxe, tedy počty hodin a výstupy (portfolio z praxe + hodnocení mentorem praxe), je nastaven CPP. Obsahovou náplň a konkrétní zápočtové požadavky stanovuje oborový didaktik, kterému výstupy student odevzdává (varianta studijního plánu MAIOR i MINOR).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet uděluje metodik CPP na podkladě souhlasného stanoviska oborových didaktiků (varianta studijního plánu MAIOR i MINOR). Školské zařízení si po dohodě s oborovým didaktikem vybírá student samostatně.
Doporučená literatura
  • Doulík, P., & Škoda, J. Cvičebnice obecné didaktiky.. Ústí nad Labem: PF UJEP., 2010.
  • Fialová, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova.. Praha: Karolinum., 2010.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido., 2010.
  • Horkel, V. Didaktika tělesné výchovy a sportu.. Ústí nad Labem: PF UJEP - Studijní opora KTV, 2013.
  • Horkel, V. Teorie a aplikace tvorby školních vzdělávacích programů v tělesné výchově. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-513-1.
  • Jansa, P. Pedagogika sportu.. Praha: Karolinum., 2012.
  • Jansa,P. a Dovalil,J.aj. Sportovní příprava. Praha, 2009.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál., 1996.
  • Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha: Portál., 1998.
  • Rychtecký, A., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy.. Praha: Karolinum., 2004.
  • Slepička, P., Hošek, V., & Hátlová, B. Psychologie sportu.. Praha: Karolinum., 2009.
  • Svoboda, B. Pedagogika sportu. Praha, 2007.
  • Svozil, Z. Motorické učení. In P. Jansa (eds.), Pedagogika sportu (s. 153?164).. Praha: Karolinum., 2012.
  • Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy.. Brno: Paido., 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr