Předmět: Aplikace plaveckých sportů

« Zpět
Název předmětu Aplikace plaveckých sportů
Kód předmětu KTV/4258
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaněčková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Cihlář David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studium je rozděleno do bloků. Ke studiu slouží množství studijních materiálů v písemné nebo elektronické podobě. Na stránkách KTVS PF UJEP a ve studovně jsou k dispozici učební texty a CD. Vybrané pracovní semináře budou zaměřené na získání nových praktických dovedností. Teoretické poznatky budou osvojeny zejména prostřednictvím samostudia z doporučené literatury nebo studijních opor. Zaměření praktických seminářů: 1. Úvod do předmětu, zásady bezpečnosti a hygieny na bazéně, požadavky k zápočtu, zadání metodických výstupů, účelové modifikace plaveckých dovedností pro podporu zdraví prezentované vyučujícím. 2. Metodické výstupy studentů na zadané téma. 3. Metodické výstupy studentů na zadané téma. 4. Hodnocení výuky, udělení zápočtu. Témata přednášek: 1. Úvod do předmětu, studijní literatura. Společenský význam plavání, oblasti využití komplexní plavecké dovednosti. 2. Zdravotně orientované programy ve vodě. Integrace osob se zdravotním postižením do pohybových programů ve vodě. 3. Záchranné plavání. Speciální plavecká průprava pro záchranu tonoucích. Individuálním samostudiem si studenti osvojí část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Příprava na zápočet - 2 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje teoretické zázemí i praktické zkušenosti k uplatnění kompetence v oblasti aplikovaného plavání. Student získává informace o specifických užitných hodnotách plavecké způsobilosti. Obsahovou náplň tvoří pohybové aktivity ve vodě z oblasti kondičního, zdravotního, záchranného, rekreačního plavání.
Ovládnout prakticky i teoreticky základy předmětu. Student po absolvování předmětu: - prokáže orientaci teoretickou i praktickou v obecných aspektech aplikovaného plavání, - schopen využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice, - rozumí specifikám zdravotně orientovaných programů ve vodě, - orientuje se v základní terminologii aplikovaného plavání. - je schopen prakticky využít plaveckých dovedností znalosti při záchraně tonoucího,
Předpoklady
Plavání I., Teorie a organizace plaveckých sportů, Plavání II.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

- aktivní účast na přímé výuce z 80% (60% praktické účasti) - kladně hodnocený jeden metodický výstup s písemnou přípravou - aktivní podíl na slovním hodnocení všech dalších výstupů Pro metodické výstupy v předem určeném tématu je požadována písemná příprava, zdůrazněno je metodické vedení cvičení, analýza chyb a správná metodika k jejich odstraňování.
Doporučená literatura
  • : www.fina.org, plavani.cstv.cz. Pravidla plavání a dálkového plavání. 2010. 2010.
  • Bělková, T. (1994). Zdravotní a léčebné plavání. Praha UK, 1994.
  • Benešová, M. (1997). Cvičení ve vodě (Aquagymnastika).. Praha : ČASPV., 1997.
  • Čechovská, I., & Miler, T. Plavání.Praha :Grada Publishing, 2008. Praha Grada Publishing, 2008.
  • Čechovská, I., Jurák, D., & Pokorná, J. Plavání pohybový trénink ve vodě. 2012. Praha Karolinium, 2012.
  • Čechovská, I., Novotná. V., & Milerová, H. (2003). Aqua-fitness.. Praha: Grada Publishing, 2003.
  • Čechovská, I. (2007). Plavání dětí s rodiči. Praha. Grada Publishing, 2007.
  • Čelko, J., Zálešáková, J., &Gúth, A. (1997). Hydrokinezioterapie. Bratislava: Liečreh Gúth, 1997.
  • Dargatz, T., & Koch, A. (2003). Akvafitnes.. Praha: Ivo Železný, 2003.
  • Giehrl, J., & Hahn, M. Plavání. 2005. České Budějovice: Kopp., 2005.
  • Hofer, Z. Technika plaveckých způsobů. 2011. Praha Karolinium, 2011.
  • Maglisho, E. Swimming fastest. 2003. Human Kinetics., 2003.
  • Miler, T. (1996). Bezpečnost a záchrana u vody.. Praha: Vodní záchranná služba ČČK, 1996.
  • SVOZIL,Z. Vyučovat plaveckým způsobům v celku nebo po částech?, TVSM č. 5, 1999.
  • Thomas, D. Swimming : steps to success (3rd ed.) 2005. Human Kinetics., 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sport a zdraví (A14) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní