Vyučující
|
-
Bláha Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Cihlář David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata společných konzultací, pracovních seminářů a samostudia: - Činitelé pedagogického procesu. - Metodicko - organizační formy. - Aplikace didaktických metod a postupů. - Tvorba záměrných didaktických situací. - Didaktické aspekty a specifika motorického učení - Příprava trenéra (cvičitele) na tréninkovou (cvičební) jednotku. - Realizační fáze tréninkového (cvičebního) procesu. - Diagnostická činnost trenéra (cvičitele). - Facilitace pohybových činností. - Komunikace trenér (cvičitel) sportovec. - Rozvoj osobnosti sportovce. - Sebereflexe a sebezdokonalování trenéra (cvičitele). - Tělesné a psychické zatížení trenéra a sportovce. - Aktuální problémy didaktiky TV a sportu. Obsah seminářů je zaměřen na skladbu tréninkové nebo cvičební jednotky, na tvorbu projektu v tělesné výchově a tréninkových plánů, efektivitu tréninkové jednotky, projektové, realizační a diagnostické činnosti trenéra nebo cvičitele tělesné výchovy. Pozornost je věnována specifikám motorického učení ve vztahu k jednotlivým sportovním odvětvím, didaktickým postupům a metodám a jejich uplatnění v tělesné výchově a sportu, hodnocením, metodickými materiály a právními předpisy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek a seminářů je seznámit studenty s obsahem a problematikou didaktiky tělesné výchovy a sportu a cíleně směřovat k aplikaci získaných poznatků pro konkrétní sportovní odvětví nebo tělovýchovnou činnost. Dále se zaměřit na analýzu jednotlivých činností trenéra nebo cvičitele, na hodnocení tréninkového procesu, rozvoj osobnosti sportovce a vztah trenéra a sportovce, prosazovat didaktické poznatky do plánování tréninkového procesu a tím přispět k tvůrčímu didaktickému myšlení.
Student zná (umí): - aplikovat didaktické činitele do tréninkových plánů - objasnit činnosti trenéra nebo cvičitele v přípravné, realizační a diagnostické fázi tréninkového procesu - vysvětlit problémy uvedené v přípravě na ústní zkoušku
|
Předpoklady
|
Studium předmětu vyžaduje organizační schopnosti a předpoklady k vykonávání výchovně- vzdělávací činnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Rozhovor
Aktivní účast na výuce. Písemné přípravy a prezentace příspěvků na předem určené semináře. Zkouška ústní
|
Doporučená literatura
|
-
ANTALA, B. aj. Didaktika školské tělesne výchovy.. Bratislava: UK, 2001.
-
Horkel, V. Teorie a aplikace tvorby školních vzdělávacích programů v tělesné výchově. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-513-1.
-
Jansa,P. a Dovalil,J.aj. Sportovní příprava. Praha, 2009.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
-
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika tělesné výchovy (Skriptum). 1. vyd. Praha : UK, 187s. ISBN 80-7184-127-7. 1995.
-
SKALKOVÁ , J. Obecná didaktika.. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Svoboda, B. Pedagogika sportu. Praha, 2007.
-
TUPÝ,J., SÝKORA,B., FROMEL,K. Tělesná a sportovní výchova.Praha.:SPN, 1990. Praha: SPN, 1990.
|