Předmět: Enviromentální aspekty tělesné výchovy a sportu

« Zpět
Název předmětu Enviromentální aspekty tělesné výchovy a sportu
Kód předmětu KTV/4143
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balkó Štefan, doc. PhDr. Ph.D.
  • Černá Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Úvod do problematiky environmentální výchovy, ekologie a životního prostředí 2. Světová strategie ochrany přírody a životního prostředí 3. Mezinárodní konference a spolky pro ochranu životního prostředí, organizace, smlouvy 4. Globální ekologické problémy - znečištění ovzduší, skleníkový efekt, narušení ochranných vrstev atmosféry 5. Globální ekologické problémy - znečištění vod, vodní zdroje 6. Globální ekologické problémy - přírodní zdroje, energie, doprava, odpady 7. Globální ekologické problémy - ochrana ekosystémů a biodiverzity, základy ekologie krajiny 8. Stav životního prostředí a ochrana přírody v ČR 9. Olympijské hry a životní prostředí - rezoluce na světových konferencích, přístup MOV a ČOV, aspekty, filosofie 10. Vztah sportu a životního prostředí 11. Vliv znečištěného ovzduší a vodního prostředí na výkon ve sportu 12. Voda a sport, ovzduší a sport - aspekty, dopady, otázky, trendy 13. Ekologie života ve městech, trendy, nové technologie a jejich vliv na životní prostředí 14. Základní principy ochrany životního prostředí v tělesné výchově a sportu Témata seminářů: 1. Ekologické vzdělání a výchova prostřednictvím tělesné výchovy a sportu 2. Strategie trvale udržitelného rozvoje, význam trvale udržitelného rozvoje pro budoucí populaci 3. Státní orgány a nevládní organizace a jejich funkce v ochraně životního prostředí 4. Životní prostředí, životní styl, výživa a zdraví 5. Sport a ochrana přírody v ČR a ve světě 6. Turistika, cestovní ruch a ochrana přírody v ČR a ve světě 7. Vybrané globální ekologické problémy - aplikace na problematiku tělesné výchovy a sportu 8. Ochrana přírody a krajiny v ČR - CHKO, NP, NPR a pravidla provozování pohybových aktivit v těchto územích 9. Olympijské hry a životní prostředí - dopady a trendy, média, nadnárodní společnosti 10. Masové sportovní události a životní prostředí - dopady , trendy 11. Ekologické zásady při plánování a řízení sportovních událostí 12. Zdravotní aspekty pohybu ve znečištěném prostředí 13. Možnosti využití degradované a devastované krajiny pro sportovní účely 14. Zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou ochrany přírody a životního prostředí na místní i globální úrovni a přispět k pochopení úzkých vazeb mezi pohybovými aktivitami a životním prostředím v užších i širších souvislostech. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi ovlivňování životního prostředí šetrným zacházením s přírodními zdroji a jejich alternativním využíváním ve vztahu k tělesné výchově a sportu.Semináře a samostatná příprava budou orientovány na samostatnou tvůrčí činnost studentů, kteří by tak měli získat potřebné dovednosti v oboru. Hlavní náplní seminářů je rozbor kritických míst individuální samostatné přípravy studenty. Cílem kurzu je i seznámení studentů se základní literaturou zaměřenou na problematiku ekologie a environmentální výchovy a její adekvátní analýza.
Student po absolvování předmětu získá přehled o základních pojmech v oblasti ekologie. Student dále získá přehled o možnosti interaktivního vlivu sportovních akcí, člověka a životního prostředí. Student se seznámí s možností využití narušené či degradované krajiny pro sportovní účely. Student umí určit případný negativní vliv konkrétních sportovních akcí na přírodní prostředí. Studenti následně mohou získané znalosti uplatňovat v teoretické a praktické rovině v budoucím výchovném a vzdělávacím procesu.
Předpoklady
Znalost učiva Ekologie dle programů středních škol. Přehled o aktuálních trendech v oblasti ekologie. Základní terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Aktivní účast na výuce minimálně z 80%, zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v semináři, odevzdání seminární práce.
Doporučená literatura
  • Braniš, M., Tonika J., Benešová, L., Pušová, R., Pivnička, K., & Hovorka J. Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Praha: Karolinum, 2004.
  • Doležal, T., & Málek, P. Ekologické aspekty tělesné výchovy, sportu a turistiky. Praha: Karolinum, 2000.
  • Klein, O., & Bencko, V. Ekologie člověka.. Praha: Karolinum, 1997.
  • Moldan, B. (Ne)udržitelný rozvoj: ekologie ? hrozba i naděje. Praha: Karolinum, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (A14) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní