Předmět: Základy didaktiky tělesné výchovy a sportu

« Zpět
Název předmětu Základy didaktiky tělesné výchovy a sportu
Kód předmětu KTV/4123
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bláha Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Cihlář David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do studia předmětu - Spektrum didaktických stylů - Základní didaktické formy - Didaktické metody a postupy - Didaktické zásady - Organizační formy a podmínky pro TV a sport - Druhy a fáze motorické učení - Činitelé motorického učení - Průběh osvojování pohybových dovedností - Tvorba cvičebních programů a tréninkových plánů - Tréninková (cvičební) jednotka. - Ověřování účinnosti pohybových programů - Hodnocení v Tv a sportu. - Výzkum a výzkumné metody v didaktice TV a sportu. Semináře jsou věnovány aplikaci probíraných témat v přednáškách na vybranou pohybovou aktivitu z oblasti tělesné výchovy a sportu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty s obsahem a problematikou didaktiky tělesné výchovy a sportu, vytvořit obecný základ pro speciální didaktiky, prosazovat nové přístupy v tělesné výchově a sportu a přispět tak k tvůrčímu didaktickému myšlení. Obsah výuky je zaměřen na skladbu tréninkové a cvičební jednotky, na tvorbu tréninkového plánu a cvičebního programu, didaktické formy, styly a zásady, efektivitu vyučovací hodiny a výchovné a vyučovací činnosti trenéra, cvičitele a organizačního nebo výchovně vzdělávacího pracovníka. Pozornost je věnována motorickému učení, didaktickým postupům a metodám a jejich uplatnění v tělesné výchově a sportu, hodnocením, metodickými materiály a právními předpisy z oblasti tělesné výchovy a sportu.
Student zná (umí): - vysvětlit průběh motorického učení - popsat didaktické činitele a jejich využití ve sportovní praxi - zpracovat přípravu na tréninkovou jednotku - vytvořit tréninkový plán
Předpoklady
Studium předmětu vyžaduje organizační schopnosti a předpoklady k vykonávání výchovně- vzdělávací činnosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Aktivní účast na výuce. Písemné přípravy a prezentace na semináři na předem určená témata Zpracování tréninkového plánu a tréninkové jednotky ve vybrané sportovní aktivitě. Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Frőmel, K. Vyučovací jednotka TV. Olomouc, 1991.
  • Horkel, V. Teorie a aplikace tvorby školních vzdělávacích programů v tělesné výchově. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-513-1.
  • HORKEL, V. Transformace školní tělesné výchovy.. Ústí nad Labem: UJEP, 2001.
  • KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele.Praha: Portál, 1996.
  • Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998.
  • RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha,UK.. 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (A14) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní