Vyučující
|
-
Kresta Jan, Mgr. Ph.D.
-
Krnáč Petr, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Teoretická část: o 1. blok - úpolová etika, jednání, chování, bezpečnost provozu o 2. blok - seznámení se základními úpoly (dělení úpolů, historie) o 3. blok - pravidla vybraných úpolových sportů o 4. blok - organizace a řízení provozu soutěží v úpolových sportech Praktická část: o 5. blok - úpolová gymnastika, pádová technika o 6. blok - průpravné úpoly, úpolové hry o 7. blok - základy juda (postoj, Ogoši) o 8. blok - základy juda (postoj, Osotogari) o 9. blok - základy juda (zem, držení Kesagatame) o 10. blok - základy juda (zem, škrcení, páčení) o 11. blok - základy boxu (postoj, pohyb, údery v boxu) o 12. blok - základy boxu (obrana v boxu) o 13. blok - rozvoj pohybových schopností pro úpolové sporty (vytrvalost, rychlost, síla, pohyblivost) o 14. blok - relaxace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je seznámení se základními úpoly (přetlaky, přetahy, odpory, úpolové hry) s pádovou technikou a s vybranými sportovními úpoly. Obsahem výuky jsou především praktické činnosti. Znalost problematiky by měla dosáhnout takového stupně, aby umožnila využít úpoly v tréninkovém nebo vyučovacím procesu. Cílem výuky je také vybavit studenty základními znalostmi z provozování úpolů ve skupinách a na různých dovednostních úrovních.
Student po absolvování předmětu o je schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru úpolů, o dokáže definovat klíčová místa pro zlepšování dovedností ve vybraných úpolových činnostech a vysvětlit důvody případných zásahů v rámci kultivace těchto dovedností, o umí připravovat, vést cvičební jednotky s obsahem úpolů, o dokáže využívat transfer z jiných úpolových činností, o uplatňuje variabilně provoz úpolů s ohledem na úroveň dovedností účastníků a prostorové podmínky. o Orientuje se v základní terminologii úpolových sportů, o umí definovat předpoklady k úspěšnému provozování úpolů. o Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. o Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování úpolů. o Má přehled o institucionálním zabezpečení provozování úpolů. o Umí popsat možnosti ovlivňování účastníků prostřednictvím provozování úpolových sportů ve smyslu rozvoje
|
Předpoklady
|
Anatomie I., Základní gymnastika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na výuce, docházka 80 %. Splnění dále níže uvedených zápočtových požadavků Praktická část: úpolová gymnastika - kotoulová řada, pádová technika - ukázka, metodika nácviku, základní úpoly - přetlaky, přetahy, odpory, úpoly, judo - základní chvaty - ukázky, metodika nácviku (výběr), box - údery v boxu, metodika nácviku (výběr) Teoretická část: historie a základní rozdělení úpolů, význam úpolových cvičení v dnešní době, etika, právní normy v úpolech, seminární práce: písemná příprava na tréninkovou (vyučovací) jednotku ve vybraném úpolovém sportu
|
Doporučená literatura
|
-
JUDO - příručka pro školení trenérů II. a III. třídy.
-
Prvky bojových umění. Praha: Olympia,1999..
-
FOJTÍK, J. Úpoly pro 5. - 8. ročník ZŠ. Praha: SPN, 1990..
-
KRÁL, P. aj. Box učební texty. 1. vyd. Praha: Olympia, 1995..
-
NÁCHODSKÝ, Z. Učebnice sebeobrany pro každého.Praha: Futura. 1992.
-
PULAR, J. Přežití ve městě aneb sebeobrana trochu jinak. Praha, Česká republika: MSBS,1995..
-
REGUJI, Z. Teorie a didaktika úpolu. Brno, Česká republika: MU FSS, 2007..
-
REGULI, Z. Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita, 2005..
-
VÍT, M. REGULI, Z. Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu: multimediální učebnice v rámci projektu FRVŠ. Retrieved from http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js10/upoly/web/index.html.
-
WEINMANN, W. Lexikon bojových sporů. Praha: Naše vojsko ,1997.
|