Vyučující
|
-
Zábranská Alena, Ing. Ph.D.
-
Vomáčková Helena, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Pojetí, funkce a členění managementu 2. Vývoj teorií a modely managementu 3. Pojetí "já" - "vy" - "my" v procesu řízení 4. Rozhodování - principy, alternativy, rizika 5. Plánování, cíle, priority, strategie 6. Motivace pracovníků 7. Kontrolování, funkce zpětné vazby 8. Organizování a typy organizačních struktur 9. Řízení a rozvoj lidských zdrojů 10. Komunikace - styly, formy, dovednosti 11. Řízení kvality, efektivita a účinnost 12. Hodnocení a odměňování 13. Time management v řídící práci 14. Etika managementu, etický kodex
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy managementu a s rozhodujícími manažerskými aktivitami a vybavit studenty poznatky z obecné teorie managementu. Předmět vymezuje specifika řízení, seznamuje s jeho teoretickými modely, zásadami, činnostmi - jejich fázemi a formami a uvádí je do vzájemných souvislostí. Rozšiřuje odborné kompetence studentů o dílčí kompetence manažerské a poskytuje prostor ke konfrontaci teoretických poznatků a praktických zkušeností. Vytváří podmínky pro hodnotové nazírání procesu řízení, pro určování příčinných, normologických a teleologických souvislostí, pro uvědomování si jednotlivých projevů řízení i jejich dopadů a seznamuje s vybranými technikami ke zvládání situací, které mohou být vyvolány jak na straně řídícího subjektu, tak na straně řízeného objektu.
Student rozumí odborné terminologii a umí ji používat v kontextu, je schopen orientovat se v jednotlivých činnostech managementu (např. v plánování, rozhodování, organizování, motivování, kontrolování, komunikování apod.), odlišovat v nich podstatné souvislosti a je připraven kriticky analyzovat situace nastalé v procesu řízení. Student je schopen aplikovat získané poznatky v praxi a reagovat na konkrétní situace. Je vybaven základními technikami plánování, rozhodování, motivace, komunikace a
|
Předpoklady
|
Středoškolské znalosti v oblasti základů společenských věd, základní prezentační dovednosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní spolupráce na seminářích,(min. 80% účast), úspěšné splnění zápočtového testu (úspěšnost 60%)
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRON, M. Management a Leadership. Praha: Grada,2008..
-
FAERBER, Y., STOWE, CH. Vedení lidí v praxi. Praha: Grada, 2009.
-
FISCHER, S. Úvod do teorie managementu a operačního managementu. PF UJEP, Ústí n. L., 2007..
-
GRUBER, D. Time management. Efektivní hospodaření časem. Praha: Management Press, 2009..
-
CHRISTIAN, Z. Nejčastější chyby manažerů. Praha: Grada, 2006..
-
OBST, O. Základy obecného managementu. 1. vyd. Olomouc, 2006, 74 s..
-
Wisniewski, M. Metody manažerského rozhodování.. 1996.
|