Předmět: Výzkum v kinantropologii

« Zpět
Název předmětu Výzkum v kinantropologii
Kód předmětu KTV/4102
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bláha Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Balkó Štefan, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hnízdil Jan, Mgr. Ph.D.
  • Heidler Josef, Mgr.
Obsah předmětu
V současné době je obsahem předmětu obvykle práce na sběru a vyhodnocení dat k výzkumnému záměru FTK Olomouc, na kterém se vyučující KTV PF podílí jako spolupracovník. Konkrétní činností může být distribuce omezeného počtu dotazníků a případná aplikace pedometrů - krokoměrů u několika obyvatel města. Student se seznámí s prací se standardizovaným dotazníkem a jednoduchým přístrojem pro evidenci a vyhodnocení pohybové činnosti. V rámci své činnosti se předpokládá rovněž základní evidence získaných hodnot a jejich předání k dalšímu vyhodnocení. Práce je zcela samostatná a může být realizována bez ohledu na rozvrh podle možností studenta. Při dosažení určitého úrovně realizovaných prací lze přiznat udělení stipendia. Předmět je orientován na získání poznatků o výzkumné práci v oboru kinantropologie. Základem je stručné seznámení s možnostmi konstrukce projektů výzkumného šetření, aplikace empirických a teoretických výzkumných metod, možnosti výběru výzkumných souborů, způsob formulování hypotéz a kritické posuzování jevů. Součástí předmětu je aplikace výzkumných metod ve výzkumných šetření nebo participace na šetření většího rozsahu, které garantuje vybraný vyučující KTVS. V rámci absolvování předmětu jsou požadovány také dovednosti evidence dat, interpretace získaných výsledků šetření, dovednost jejich vyhodnocení a formulace závěrů. Předpokládá se rovněž práce s databázemi a dalšími odbornými prameny. Předmět je určen jako východisko pro adekvátní způsob koncipování a řešení kvalifikační práce. Práce je: a) zcela samostatná a může být realizována bez ohledu na rozvrh podle možností studenta. Při dosažení určitého úrovně realizovaných prací lze přiznat udělení stipendia, b) nebo se student podílí na realizaci výzkumného šetření přímo v terénu ve spolupráci s garantem výzkumu a realizuje zde takový typ prací, který je nezbytný pro splnění úkolu pracoviště nebo výzkumného týmu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Praktická práce v laboratoři pod odborným vedením
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je orientován na získání poznatků o výzkumné práci v oboru kinantropologie. Základem je stručné seznámení s možnostmi konstrukce projektů výzkumného šetření, aplikace empirických a teoretických výzkumných metod, možnosti výběru výzkumných souborů, způsob formulování hypotéz a kritické posuzování jevů. Součástí předmětu je aplikace výzkumných metod do drobných výzkumných šetření nebo participace na šetření většího rozsahu, které garantuje vybraný vyučující KTV. V rámci absolvování předmětu jsou požadovány také dovednosti evidence dat, interpretace získaných výsledků šetření, dovednost jejich vyhodnocení a formulace závěrů. Předpokládá se rovněž práce s databázemi a dalšími odbornými prameny. Předmět je určen jako východisko pro adekvátní způsob koncipování a řešení bakalářské práce. Současně by mělo dojít k prezentaci základních problémů statického zpracování dat a jejich kritickému posuzování ve vztahu k měřené realitě. Cílem výuky je osvojení logického, vědeckého řešení problému v oblasti kinantropologie. Studenti se seznámí s etikou výzkumu, normou a zvyklostmi formální úpravy vědecké zprávy a mohou získat i poznatky z práce s odbornými prameny.
Cílem výuky je osvojení logického, vědeckého řešení problému v oblasti kinantropologie. Studenti se seznámí s etikou výzkumu, normou a zvyklostmi formální úpravy vědecké zprávy a mohou získat i poznatky z práce s odbornými prameny.
Předpoklady
nejsou žádné specifické požadavky

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Dotazník

Zápočtové požadavky: realizovaná práce v rámci výzkumného šetření, odevzdání potřebných podkladů z výzkumu (viz. konzultace)
Doporučená literatura
  • Blahuš, P. K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování.. Praha: Karolinum., 1996.
  • BLAHUŠ, P. K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování.. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-100-5.
  • Blahuš, P. K úloze tzv. kvantitativních metod v kinantropologii. Česká kinantropologie.. 1997.
  • Boldis, P. Bibliografické citace - Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části.. 2004.
  • Boldis, P. Bibliografické citace.. 2004.
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost.. Praha: Karolinum., 1993.
  • Eger, L., Egerová, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň, ZČU, 2017.
  • Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu.. Praha: Portál., 2000.
  • FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu.. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido., 2000.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum - základní metody a aplikace.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum.. Praha: Portál., 2005.
  • Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat.. Praha: Portál., 2004.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat.. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
  • Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu.. Praha: Karolinum., 1997.
  • Chmelík, F. Manuál pro publikování v kinantropologii podle APA. Olomouc: FTK UP, 2014.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu.. Praha: Grada., 2010.
  • Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování.. Praha: Academia., 1972.
  • Maňák, J., & Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido., 2004.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha: Grada., 2006.
  • Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.. Praha: Karolinum., 2004.
  • Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F., & Pyšný, L. Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP.. Ústí nad Labem: KTVS PF UJEP., 2012.
  • Spousta, V. et al. Vádemékum autora odborné a vědecké práce.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta., 2003.
  • Thomas, J. R., & Nelson, J. K. Research methods in physical activity.. Champaing, IL: Human Kinetics., 1996.
  • Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. Research methods in physical activity.. Champaing, IL: Human, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sport a zdraví (A14) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sport a zdraví (A14) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (A14) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -