Předmět: Terapeutické aspekty aktivit v přírodě

« Zpět
Název předmětu Terapeutické aspekty aktivit v přírodě
Kód předmětu KTV/4070
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovařík David, Mgr.
  • Kostínek Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
Témata obsahu výuky: 1. Historické souvislosti. Vývoj oboru. Informační zdroje k problematice dobrodružné terapie 2. Profilace směru Adventure Therapy z Outdoor Education 3. Dobrodružství, riziko a rizikové chování. Problematika sensation seeking v návaznosti na dobrodružnou terapii 4. Filosofické prameny a první dobrodružné programy terapie 5. Dobrodružná terapie jako jedna z forem kinezioterapie 6. Zahraniční a české organizace věnující se praxi dobrodružné terapie 7. Členění oboru, mezinárodní komunita a komunikační platforma, přehled 8. Charakteristické prvky dobrodružné terapie 9. Přehled přístupů a výzkumů v oblasti dobrodružné terapie a přehled výzkumných metod používaných při výzkumu programů dobrodružné terapie 10. Přehled psychických a fyzických poruch a handicapů, kde je vhodné využít programy dobrodružné terapie. 11. Vhodnost využití různých programových komponentů pro konkrétní cílové skupiny 12. Zásady (psychologické, sociální, pedagogické, kondiční) při tvorbě dobrodružných programů pro různé cílové skupiny (závislí, dětská populace, delikventi) 13. Praktická tvorba dobrodružného programu pro zvolenou cílovou skupinu s možností konzultací s vyučujícím 14. Zhodnocení vytvořených programů, zápočty Informace k výuce: Studium je koncipováno formou seminářů a následného samostudia. Úvodní seminář seznámí studenty s obsahovou náplní předmětu, seznámí je s povinnou i doporučenou literaturou a studijními oporami uvedenými na adrese: https://moodle.pf.ujep.cz/view.php?id=396. Zároveň také proběhne výběr a zadání programu dobrodružné terapie pro konkrétní cílovou skupinu. Témata samostudia potřebná ke zpracování programu: - Charakteristické prvky dobrodružné terapie - Vhodnost využití různých programových komponentů pro konkrétní cílové skupiny - Zásady (psychologické, sociální, pedagogické, kondiční) při tvorbě dobrodružných programů pro různé cílové skupiny (závislí, dětská populace, delikventi) Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=287&Itemid=979). Zadávání a odevzdávání prací přes https://moodle.pf.ujep.cz , komunikace s vyučujícím e-mailem, domluva osobních konzultací s vyučujícím. K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se věnuje problematice využití fenoménu dobrodružství v terapeutické praxi v rámci nového směru kinezioterapie. Reflektuje moderní trendy a výzkumy z oblasti Adventure a Outdoor Education v terapeutické praxi. Rozebírá přístup a koncepci při tvorbě dobrodružných programů, které se využívají například v léčbě a prevenci drogové závislosti, u hyperaktivních a neurotických dětí, v rámci resocializace osob s různým druhem psychických i fyzických handicapů a v prevenci negativních psychopatologických jevů.
Student získá základní přehled o možnosti využití aktivit v přírodě pro terapeutické účely. Student dokáže využít získané poznatky k aplikaci aktivit v přírodě pro terapeutické účely.
Předpoklady
Facilitační dovednosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Sestavení programu dobrodružné terapie pro konkrétní cílovou skupinu Metody, hodnocení, kritéria: 80% účast na výuce, zápočtový test, seminární práce - sestavení programu dobrodružné terapie pro konkrétní cílovou skupinu, zkouška
Doporučená literatura
  • Studijní opora. Přehled tematických okruhů. Interakční konzultace pomocí elektronických médií s využitím.
  • DAVIS-BERMAN, J., BERMAN, D. S. Wilderness Therapy: Foundations, Theory and Research. USA: Kendall/Hunt, 1994..
  • HÁTLOVÁ, B. Kinezioterapie, pohybová cvičení v léčbě psychiatrických poruch. Karolinum : Praha, 2003..
  • HÁTLOVÁ, B., KIRCHNER, J. Kinezioterapie - elektronická učebnice. Praha: UK FTVS & APS, 2005.
  • HUMBERSTONE, B., BROWN, H., RICHARDS, K. Whose Journeys? The Outdoors and Adventure as Social and Cultural Phenomena. UK: Fingerprints, Barrow-in-Furness, 1997..
  • ITIN, C. Exploring the Boundaries of Adventure Therapy. Australia, 1997.
  • KIRCHNER, J. Adventure therapy as a part of kineziotherapy - the roots and theoretical sources. Acta Universitatis Caroline,2005..
  • KIRCHNER, J. Dobrodružná terapie - nově se rodící terapeutická metoda. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku. Vol. 2, 19-25. 2004.
  • LASS, A. Adventure Therapy : the Therapeutic Aplication of Adventure Therapy. USA : Kendal-Hunt pub, 1993..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (A14) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní