Themes of the lectures: (always 2 lessons together): Specific fields of motor games 1. Classification of motor games, division, terminology, cooperation and competition in sports games, dimensional relations in sports games, content of sports games (game skills, activity of individual player, game combinations, and game systems). Game achievement, team game achievement. Determinants of team game achievement, Methodical organizational forms. 2. Motor game and its role and its possibilities in human ontogenesis. Sports games as a socio economic phenomenon. The role of motor game in human socialization. Game as educational instrument (fair play, experience, conflict, relations in group during game). Sports game as an expression of national cultures. 3. The conception for teaching sports games, alternative conceptions of teaching Sports games. Selected aspects of motion control during motor games. The importance of senses on achievement during game or game activity. Selected problems of motor learning in sports game. Experience in sports game, transfer assertion. Automaticity, similarity, generalizationí). Assessment of game skill´s level. Problems of quantitative and qualitative research in sports game. 4. Motor games for handicapped people and for integrated P.E. Games based on rebound of playing object - tchoukball, trangleball, squash. 5. Motor sports games from other cultures or games applied abroad. Americal football, games similar to rugby. Batting games cricet, baseball, softball, methodical output in betting games. Faustball. 6. Development of motor sports games in condition of the Czech Republic: badminton, frisbee ultimate, softtenis, lacrosse, intercross, curling. Football: (2) - Development and rules interpretation. Football origin and development, world and Czech football organizations, development of game systems, actual game systems, football content classification of game activities, combinations and systems, mini football forms (futsal-indoor football, mini football, futsal FIFA, beach football), conditions of teaching process, football within the frame of school P.E. Motor learning in fooball, important points for skills development. Voleyball: (2) - Didactics aspects of volleyball practise, volleyball at schools, classification of game activities, history of volleyball, volleyball as a sport branch. Basketball: (2) - Development and today´s basketball conception, basketball classification, graphical illustration of game situations, other forms of basketball (minibasketbal, streetball, game 1x1, etc.). Handball: (2) - Development and today´s handball conception, handball classification, graphical illustration of game situations, specificity of Czech (national) handball. Seminars and practical lessons: (always 2 lessons together): 1. - 3. Information and development of skills connected with games, which can be used in the terms of recreational activites. 4. 14. Methodical outputs focused on skills development and leading the selected motor acitivity. Emphasis is put on referee in individual sport games. Způsob kontroly a výuky: Samostudium je řízeno vyučujícími, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opory uvedené na adresách: https://moodle.pf.ujep.cz/. Jako studijní opory lze také použít: Bláha, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her [Učební texty]. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Dostupné také jako elektronická studijní opora http://pf.ujep.cz/~blaha/vphsopuv.htm Bláha, L. (2009). Základy tchoukballu učebnice [Učební texty]. Ústí nad Labem: PF UJEP. Retrieved from http://pf.ujep.cz/~blaha/indextch.htm. Česká basketbalová federace: http://www.cbf.cz/ Český fotbalový svaz: http://nv.fotbal.cz/ Český volejbalový svaz: http://www.cvf.cz/ Český svaz házené: http://www.svaz.chf.cz/ Česká asociace tchoukballu: http://www.tchoukball.cz/ceska-asociace-tchoukballu/o-asociaci
|
-
Další zdroje.
-
Další zdroje.
-
Další zdroje.
-
Další zdroje.
-
Další zdroje.
-
Bláha, L. Námět k začlenění jedince se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením do pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže.. 2010.
-
Bláha, L. Základy provozování vybraných pohybových her.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta., 2005.
-
Bláha, L. Základy tchoukballu ? učebnice.. Ústí nad Labem: Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta., 2009.
-
Buzek, M. Trenér fotbalu ?A? licence UEFA licence 1. Díl - obecné kapitoly.. Praha: UK, 2007.
-
Dobrý, L. & Semiginovský, B. Sportovní hry. Výkon a trénink.. Praha: Olympia., 1988.
-
Dobrý, L., & Velenský, E. Košíková - teorie a didaktika.. Praha: SPN., 1980.
-
Dobrý, L. Didaktika sportovních her.. Praha: SPN., 1987.
-
FAČR. Pravidla fotbalu.. Praha: Olympia., 2013.
-
Jančálek, S., Šafaříková, J., & Táborský, F. Teorie a didaktika házené.. Praha: SPN., 1978.
-
Kolář, P. et al. Sportovní hry ze světa.. Praha: ČASPV., 2004.
-
Kollah, E. Fotbal ? technika a taktika hry.. Praha: Grada., 2006.
-
Kresta, J., & Doboš, M. Analýza pohybové aktivity rozhodčího futsalu v okresních soutěžích. In D. Cihlář & D. Petrů (Eds.), Kinesis, salus, educatio.. Ústí n. L.: PF UJEP., 2012.
-
Kresta, J., & Šmíd, P. Současné poznatky o pohybové aktivitě rozhodčích sportovních her. Kinesis, salus, educatio 2009.. Ústí nad Labem: UJEP., 2010.
-
Kresta, J. et al. Futsal.. Praha: Grada., 2009.
-
Kresta, J., Fousek, P., Stříž, M., & Stejskal, P. Futsal.. Praha: Grada., 2009.
-
Matoušek, J. Teorie a didaktika házené.. Brno: PF MU., 1995.
-
Ondřej, O., Navara, M., & Buzek, M. Teorie a didaktika kopané.. Praha: SPN., 1986.
-
Psotta, R., & Velenský, M. et al. Základy didaktiky sportovních her.. Praha: Karolinum., 2009.
-
Psotta, R., & Velenský, M. Vyučování sportovních her ve školní tělesné výchově: hodnocení různých přístupů. Česká kinantropologie.. 2001.
-
Psotta, R., Bunc, V., & Jíra, M. Učební podmínky a tělesné zatížení v odlišných formách fotbalu u dětí mladšího školního věku. Česká kinantropologie.. 2000.
-
Psotta, R. Fotbal kondiční trénink.. Praha: Grada., 2006.
-
Rychtecký, L., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy.. Praha: UK FTVS., 2007.
-
Süss, V., & Buchtel, J. et al. Hodnocení herního výkonu ve sportovních hrách.. Praha: Karolinum., 2003.
-
Süss, V. Softball a baseball: technika, herní situace, pravidla.. Praha: Grada., 2003.
-
Süss, V. Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu.. Praha: Karolinum., 2006.
-
Šafaříková, J., & Táborský, F. Malá škola házené.. Praha: Olympia., 1986.
-
Táborský, F. Házená.. Praha: ČSH a AŠSK., 2000.
-
Táborský, F. Sportovní hry II.. Praha: Grada., 2005.
-
Táborský, F. Sportovní hry I.. Praha: Grada., 2004.
-
Velenský, M., & Karger, J. Basketbal.. Praha: Grada., 2001.
-
Velenský, M. Basketbal - praktická cvičení pro školní tělesnou výchovu.. Praha: UK., 1994.
-
Velenský, M. et al. Průpravné hry.. Praha: Karolinum., 2005.
-
Velenský, M. Základní program aplikace útočné a obranné činnosti.. Praha: Svoboda., 1992.
|