Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do sociologie. 2. Stručný přehled nejvýznamnějších charakteristik sociologie jako vědního oboru. Seznámení se základními pojmy, osobnostmi a také s ukázkami problémů, které byly a jsou v oblasti sociologie zkoumány - s přihlédnutím ke specializaci posluchačů. 3. Sportovně pohybové aktivity: konceptuální východiska, sociálně kulturní souvislosti fungování sportu. 4. Sport a socializace, vrcholový sport versus rekreační sport. 5. Sport jako statusový symbol životního stylu, rituály ve sportu. 6. Globalizace versus internacionalizace sportu, sportovní migrace. 7. Sportovní etika versus fair play. 8. Sportovní diváctví, násilí na fotbalových stadionech. 9. Fenomén sportovních hvězd. 10. Sedavá společnost, sportovně pohybové aktivity jako sociologický fenomén. 11. Pohybová motivace, pohybové aktivity versus nadváha a obezita. Zdraví a obezita - praktické souvislosti, fyzická aktivita versus obezita - teorie versus praxe. 12. Materiální prostředí. 13. Co společnost očekává od sportovně pohybových aktivit? 14. Opakování, diskuse, zápočty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je získat základní vhled do sociologie jako vědního oboru a seznámení se základními pojmy, osobnostmi a také s ukázkami problémů, které byly a jsou v oblasti sociologie zkoumány. Dále se studenti seznámí se sociologickými problémy v kontextu s tělesnou výchovou a sportem. Obsahem jsou přednášky orientované na určité téma. Na každou přednášku navazuje seminář, ve kterém bude vyžadován aktivní přístup studentů, a to vždy k odpřednášenému tématu formou diskuse, prezentace apod.
Student je schopen po absolvování předmětu: - Porozumět základní sociologické terminologii. - Objasnit, argumentovat a vysvětlit probraná témata.
|
Předpoklady
|
Nejsou požadovány žádné předchozí kurzy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor
- Docházka na semináře. - Aktivní přístup k diskusi v seminářích. - Prokázání znalostí, vědomostí, dovedností při ústním nebo písemném přezkoušení. - Vypracování seminární práce dle zadání vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
GIDDENS, A. SOciologie. Praha: Argo, 2013.
-
HAVLÍK, R. Úvod do sociologie. 5.vyd. Praha: Karolinum, 2007. 130 s.. 2007. ISBN 978-80-246-1385-7.
-
JANDOUREK , J. Úvod do sociologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. 231 s. ISBN 80-7178-749-3.
-
KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha, 2004.
-
SEKOT, A. Sociologie sportu: Aktuální problémy. Brno, 2013. ISBN 78-80-210-6181-1.
-
SEKOT, A. Sociologie sportu. Brno, 2006. ISBN 80-210-4201-X.
-
SEKOT, A. Sport a společnost. Brno, 2003. ISBN 80-7315-047-6.
|