Předmět: Drobné pohybové hry

« Zpět
Název předmětu Drobné pohybové hry
Kód předmětu KT1/Q932
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kresta Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Úvod do předmětu, systematika pohybových her, soutěží a zábavných cvičení, hry ve vývoji člověka, vývoj PH na základě vzniku a vývoje jednotlivých kultur, jejich vliv na rozvoj osobnosti člověka, využití drobných PH v různých částech vyučovací hodiny. Zadání metodických výstupů. Ukázky PH prezentované vyučujícím. 2. Ukázky drobných PH vyučujícím. 3. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 4. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 5. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 6. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 7. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 8. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 9. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 10. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 11. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 12. Metodické výstupy studentů na zadaná témata. 13. Rezervní hodina. 14. Opakování, diskusní část, rozbory, příklady, konzultace. Předmět má stanoveno 4 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem (tj. témata č. 1, 2, 14) budou prezentována v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia na základě povinné a doporučené literatury. Student: zpracuje seminární práci, přípravu na epizodu vyučovací či tréninkové jednotky (možno zadat i formou videosnímku), metodický výstup dle zadání vyučujícího; prokáže znalostí, vědomostí, dovedností při ústním nebo písemném přezkoušení. Tímto prokáže osvojení si dovednosti realizovat hry v tréninkovém či vyučovacím procesu. Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opora v univerzitním systému: https://drive.google.com/open?id=1NS9uz-8DFYsO8M9h4qydvEdeXuUsyxiU. Bláha, L. (2001). Drobné pohybové hry: pomocník pro orientaci v problematice drobných pohybových her. Ústí nad Labem: UJEP. Retrieved from http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm Kresta, J. (2012). Pohybové hry a hraní na 1.stupni základní školy: e learningová opora pro předmět Drobné pohybové hry . PF UJEP. Retrieved from http://www.pf.ujep.cz/ktv/pohybove-hry-1zs/ Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací. Seminárních práce a metodické výstupy jsou konzultovány prostřednictvím elektronické pošty (Jan.Kresta@ujep.cz), telefonicky, popř. přes elektronický informační systém univerzity. K zaznamenání studijních výsledků je využíván informační systém STAG.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem výuky je seznámit studenty s možnostmi použití hry (pohybové hry - PH) jako významného edukačního fenoménu, prostředku pro rozvoj pohybových schopností a zlepšování motorických dovedností. Obsahem výuky jsou především praktické činnosti, zejména metodické výstupy, kterými si student získává (prověří) schopnosti připravit a organizovat vedení požadované jednotky v souladu se zadanou problematikou. Znalost problematiky by měla dosáhnout takového stupně, aby umožnila správné vedení vyučovacího či tréninkového procesu.
Student je: Schopen realizovat spektrum drobných pohybových her, umí je vhodně komponovat a vybírat. Uvědomuje se roli drobných pohybových her v procesu socializace osobnosti. Má vytvořen zásobník her jako základ využitelný v pohybových (velkých) či sportovních hrách. Umí připravovat, vést část cvičební jednotky s obsahem drobných pohybových her. Orientuje se v základní terminologii her, závodů, úpolů. Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování vybraných her.
Předpoklady
Nejsou požadovány žádné předchozí kurzy.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Účast na výuce , účast na rozhodování hry a organizaci výuky, Absolvování metodického výstupu podle tohoto zadaného tématu, vedení rozcvičení v bloku před vlastním výstupem je-li uveden na prvním místě přehledu výstupů v hodině. Porozumění problematiky používané terminologie a vymezení pojmů.
Doporučená literatura
  • BRTNÍK, J., NEUMAN, J. Zimní hry na sněhu i bez něj. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-329-3. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-0.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál, 2002.
  • KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2006.
  • MAZAL, F., CHLOPKOVÁ, J. Pohybové hry předškoláků. 1. vyd. Olomouc HANEX, 1994, 107 s. ISBN 80-85783-04-05..
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc HANEX, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0..
  • MAZAL,F.,CHLOPKOVÁ,J. Pohybové hry předškoláků, l. vyd. Olomouc: HANEX, 1994..
  • NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-218-1..
  • NEUMAN, J., ĎOUBALÍK, P. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě.. Praha: PORTÁL, 2007. ISBN 978-80-7367-276-8.
  • NEUMAN, J. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. 1. vyd. Praha Portál, 312 s. ISBN 80-7178-292.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr