Course: Rhythmic gymnastics and dance (didactics)

« Back
Course title Rhythmic gymnastics and dance (didactics)
Course code KT1/Q931
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Petrů Dominika, PhDr. Ph.D.
  • Dobrodinská Miroslava, Mgr. Bc.
Course content
1. Methodology of conducting exercises with music, division of didactic outputs, basic musical components - meter, measure, tempo, rhythm, dynamics, form 2.- 3. Examples of teaching units according to the structure of the physical education unit 4. - 5. Exercises without equipment - movement training, warm-up with music, or analysis of video recordings and rhythmic games 6 .- 7. Exercises with equipment - ropics, balls and hoops, or other non-traditional equipment - movement training, warming up with music, or analysis of video recordings and rhythmic games 8.-14. Examples of dances-tuned units (country and folk dances, social and modern dances, zumba, etc.) - movement training, warming up with music, or analysis of video recordings and dance games

Learning activities and teaching methods
unspecified, unspecified
  • unspecified - 10 hours per semester
  • unspecified - 4 hours per semester
  • unspecified - 3 hours per semester
Learning outcomes
Students understand the definition of the rhythmical gymnastics embedded in primary school curricula, students are aware of the application of the selected skills and knowledge used in physical education in many schools and other institutions. This will be tested via training lesson exercise with music selection from the given themes
Students are able to creatively lead different types of exercises accompanied by music without or with equipment and are able to tech primary school children specific dance moves and selected dance styles. Students are then able to apply the physical activities in education of children with special needs
Prerequisites
Knowledge and motor skills of primary school curriculum

Assessment methods and criteria
unspecified
100% attendance, didactic output
Recommended literature
  • Moodle.
  • BLAHUTKOVÁ, M. & MIKULICOVÁ, L. Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na 1.stupni základní školy.. Brno: CDVU, 1995.
  • BONUŠ, J. a BONUŠOVÁ, J. Jednoduché country tance (včetně CD). Praha: Dvorana, 2000.
  • BONUŠOVÁ, J. Pojďte všichni dokola. Jednoduché české tance pro děti i dospělé (včetně CD). Praha: Dvorana,, 2008.
  • BONUŠOVÁ, J. Pojďte všichni dokola. Jednoduché české tance pro děti i dospělé. Praha, 2008.
  • ČADOVÁ, E., et al. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
  • DRDÁCKÝ, F. Lidové tance.. Praha: Olympia, 1983.
  • HLINOVSKÁ, L. Didaktika RG a tance.. Ústí nad Labem: PF, 1983.
  • KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
  • KUDLÁČEK, M., JEŠINA, O. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3964-8.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami.. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-108-5.
  • LOSSL, J. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. II. díl.. Praha: ÚŠ ČOS, 1999.
  • LOSSL, J. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti.. Praha: ÚŠ ČOS, 1996.
  • NOVOTNÁ, V. et al. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
  • VELÍNSKÁ, E. Lidový tanec. Metodika lidového tance pro děti 6 - 9 let.. Praha: ÚŠ ČOS, 1999.
  • Vinšová, M. Moderní tanec ve volnočasových aktivitách. Ústí nad Labem, 2012.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester