Vyučující
|
-
Bláha Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Škopek Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek a samostudia: 1. Charakteristika kvalifikační práce. Struktura práce výzkumného a nevýzkumného charakteru. Práce popisná, historická. Příprava a organizace výzkumu. Etapy výzkumu. Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum. 3. Stanovení výzkumného problému. Informační příprava výzkumu. Práce se zdroji, literární zdroje, odborné časopisy, elektronické zdroje, jiné zdroje. Charakteristika prostředí výzkumu a stanovení možností a podmínek pro realizaci výzkumu v rámci kvalifikační práce. 4. Formulace problému, vědecké otázky, proměnné, hypotézy. Konstrukce hypotézy, zlatá pravidla hypotéz. 5. Výběr souborů - typy souborů, proband, respondent. Základní charakteristiky souborů. 6. Vybrané metody kvantitativního výzkumu - pozorování. Problematika měření. Obsahová analýza. Experimentální metoda zkoumání. Problém experimentu. 7. Rozhovor - výhody a nevýhody rozhovoru ve srovnání s dotazníkovou metodou šetření. Dotazník. Konstrukce dotazníku, základní charakteristiky této výzkumné metody. Škálování. 8. Problémy v rámci relevance dat, validita, reliabilita. 9. Kvalitativní typ výzkumu - charakteristika a používané metody kvalitativního výzkumu. Kasuistiky. 10. Etické aspekty vědecké práce, etická práce se zdroji. Etické aspekty práce s účastníky výzkumu. Citace autorů. Formulování názvu a důležitých kapitol práce, závěrů. Doporučení pro psaní kvalifikační práce ve smyslu stavby a konstrukce vybraných částí práce zejména pak diskuse, důležitosti vybraných závěrů a doporučení. Upozornění na provázanost vybraných kapitol a doplnění práce o citované zdroje, dokumenty, přílohy aj. 11 - 14. Prezentace práce a panelová diskuse k projektům diplomové práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je orientován na zlepšení dovedností a získání poznatků k prezentaci problémů kinantropologie. Základem je seznámení s možnostmi konstrukce projektů výzkumného šetření, přehledu empirických a teoretických výzkumných metod, řešení problémů s výběrem výzkumných souborů, způsob formulování hypotéz a kritické posuzování jevů. Práce s databázemi a dalšími odbornými prameny. Předmět je určen jako východisko pro adekvátní způsob koncipování a řešení diplomové práce a její prezentaci. Studenti se seznámí se základy konstrukce výzkumných šetření, s normami pro práci s odbornými zdroji a zvyklostmi formální úpravy vědecké zprávy. Velký důraz je kladen na etiku výzkumu a výzkumné práce. Předmět směřuje k osvětlení výzkumné práce realizované v oboru kinantropologie a zpracování diplomové práce jako kvalifikační práce.
Student je po absolvování předmětu: - schopen orientovat se v základních otázkách výzkumu v kinantropologii, - dokáže charakterizovat základy struktury vědecké práce, - dokáže definovat klíčové charakteristiky jednotlivých částí kvalifikační práce. - Umí se orientovat v použití základních výzkumných metod uplatňovaných v kvantitativním i kvalitativním výzkumu, - dokáže vyhledávat odborné zdroje ke zvolenému tématu a najít takový zdroj, který lze považovat pro jím zvolené téma za klíčový, - uplatňuje kritické myšlení při práci se zdroji. Umí se soustředit na klíčové informace a orientuje se v používání klíčových slov. - Orientuje se v základních problémech při použití některých metod zkoumání (zejména experimentu, dotazníku, rozhovoru). - Umí rozpoznat nedostatky ve formulovaných hypotézách, dokáže kriticky zhodnotit způsoby výběru respondentů nebo probandů v rámci předem definovaných podmínek zkoumání jevů v kinantropologii. - Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Používá odborné zdroje v souladu s etickými aspekty vědecké práce. - Je schopen analyzovat příklady výzkumu a kriticky zhodnotit jejich úskalí, slabiny nebo problémová místa. - Dokáže vyvodit potřené závěry ze studia odborných zdrojů. - Dokáže citovat podle normy ČSN ISO 690, popř. podle normy APA. - Dokáže využít základní software pro potřeby výzkumné práce. - Orientuje se v problému validity a reliability výzkumných nástrojů a najde řešení pro jejich zpřesnění nebo zlepšení. Umí stylisticky správně formulovat stěžejní formulace v rámci zpracování částí projektu výzkumu.
|
Předpoklady
|
Student se umí orientovat v základních problémech realizace výzkumné a odborné o práce v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast ve výuce, pozitivní hodnocení prezentace práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Boldis, P. ČSN ISO 690 Bibliografické citace.. 2004.
-
Boldis, P. ČSN ISO 690-2 Bibliografické citace - Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části.. 2004.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost.. Praha: Karolinum., 1993.
-
Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu.. Praha: Portál., 2000.
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido., 2000.
-
Havel, Z., Cihlář, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v antropomotorice. Ústí n. L.: UJEP, 2011. 49 s. ISBN 978-80-7414-402-8.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta., 2011.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum.. Praha: Portál., 2016.
-
Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu.. Praha: Karolinum., 1997.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu.. Praha: Grada., 2007.
-
Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování.. Praha: Academia., 1972.
-
Maňák, J., & Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu.. Brno: Paido., 2004.
-
Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F., & Pyšný, L. Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP.. Ústí nad Labem: KTVS PF UJEP., 2012.
|