Course: Healthy physical education

« Back
Course title Healthy physical education
Course code KT1/E001
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Balkó Štefan, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pyšná Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Goals and tasks of remedial physical education. 2. Didactic principles of teaching remedial physical education. 3. Testing and evaluation of body posture. Basic exercise positions. 4. Structure of teaching lesson in remedial physical education. 5. Muscle dysbalance, basic types of postural weaknesses. 6. Stretching exercises as prevention of wrong body posture. 7. Compensation exercises for roach back. 8. Compensation exercises for flat back. 9. Compensation exercises for hyperlordosis in area of lower back. 10. Compensation exercises for scoliosic body posture. 11. Compensation exercises for flat feet, varozis and valgosis legs. 12. Yoga, breathing and relaxing exercises. 13. Tests of joint mobility. 14. Evaluation of study-unit, examination.

Learning activities and teaching methods
unspecified, unspecified, unspecified
  • unspecified - 14 hours per semester
  • unspecified - 5 hours per semester
  • unspecified - 10 hours per semester
Learning outcomes
The aim of this course is to present students problems of right posture, problems of health debilitation of pre-school children and teach them the right compensatory exercises and how to avoid these kinds of debilitations which are typical for this age. Students will gain skills and knowledge needed for working with debilitated children in the range of P.E. in nursery school. The student will get to know the possible usage of motor games and alternatives exercises for the right posture during remedial physical education.
Student will be able to name individual postural weaknesses, will have prepared exercises for its correction and will be able to show those exercises. Student will use correctly gymnastic terminology and will have fundamental knowledge about structure and function of motor body system. Student will be able to diagnose individual postural weaknesses. Student will understand relations between motor activity, healthy lifestyle and good body posture
Prerequisites
Knowledge of gymnastic terminology, basic knowledge of structure and function of locomotive organs.

Assessment methods and criteria
unspecified
Active participation in seminars 80%. Working out and presentation of seminar work in seminar in a form of methodological output. Study materiál available on http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=3986&Itemid=1369
Recommended literature
  • ADAMÍROVÁ, J. et al. Zdravotní tělesná výchova. 1.vyd. 115 s.. Praha: Olympia, 1988.
  • ADAMÍROVÁ, J. et al. Zdravotní tělesná výchova.1.vyd. 115 s.. Praha: Olympia, 1988.
  • ALTER, M. Strečink.. Praha: Grada, 1998.
  • BENEŠOVÁ, V. et al. Hygiena pro posluchače 2. LF UK.. Praha: UK, 1991.
  • BENEŠOVÁ, V. et al. Hygiena pro posluchače 2. LF UK.. Praha: UK, 1991.
  • BOTLÍKOVÁ, V. Vyrovnáváme a testujeme.. Praha: BEST, 1991.
  • BOTLÍKOVÁ,V. Vyrovnáváme a testujeme.. Praha: BEST, 1991.
  • BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení.. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0948.
  • BUZKOVÁ, K. Strečink.. Praha: Grada, 2005.
  • ČIHÁK, R. Anatomie 1. 3. doplněné a upravené vyd. Praha: Grada, 2011. 552 s. ISBN 978-80-247-3817-8. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.
  • FELDENKRAIS, M. Feldenkraisova metoda.. Praha: Pragma, 2006.
  • FRANK, W. Feldenkrais a jeho metoda.. Praha: Pragma, 2006.
  • JANDA, V. Svalové a funkční testy.. Praha: Grada, 2004.
  • JARKOVSKÁ, H. Cvičení na velkém míči.. Praha: Grada, 2007.
  • JORDAN, A., GRAEBER, I. Cvičení ve dvou.. Praha: Grada, 2007.
  • KUBÁNEK, B. Základy zdravotní tělesné výchovy (Oslabení podpůrně pohybového systému).. Olomouc: Hanex, 1992.
  • KUBÁNEK, B. Základy zdravotní tělesné výchovy (Oslabení podpůrně pohybového systému).. Olomouc: Hanex, 1992.
  • KUBÁT, R. Ortopedické vady u dětí a jim předcházet.. Praha: H&H, 1991.
  • KUBRYCHTOVÁ, A., BÁRTOVÁ, H., STUCHLÍK, R. Jóga.. Praha: Grada, 2007.
  • KYRALOVÁ, M. et al. Zdravotní tělesná výchova.. Praha: ONYX, 1995.
  • KYRALOVÁ, M. et al. Zdravotní tělesná výchova.. Praha: ONYX, 1995.
  • MATOUŠKOVÁ, M. et al. Zdravotní tělesná výchova.Praha .ASPV.1992.. Praha: Sport pro všechny - BEST, 1992.
  • MATOUŠOVÁ, M. et al. Zdravotní tělesná výchova.. Praha: Sport pro všechny - BESTI, 1992.
  • PERNICOVÁ, H. et al. Zdravotní tělesná výchova.. Praha: Fortuna, 1993.
  • PERNICOVÁ, H. et al. Zdravotní tělesná výchova.. Praha: Fortuna, 1993.
  • POKORNÝ, I. Zdravotní tělesná výchova pro I.stupeň základní školy (pracovní listy).. Ústí n.L.: PF, 1994.
  • POKORNÝ, I. Zdravotní tělesná výchova pro I.stupeň základní školy.. Ústí n.L.: PF UJEP, 2002.
  • SRDEČNÝ, V. et al. Didaktika zvláštní tělesné výchovy.. Hradec Králové: PF, 1982.
  • SRDEČNÝ, V. et al. Tělesná výchova zdravotně oslabených. 2.vyd.. Praha: SPN, 1982.
  • SRDEČNÝ,V. et al. Didaktika zvláštní tělesné výchovy.. Hradec Králové: PF, 1982.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester