Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: - Úvod do problematiky možnosti využívání lanových aktivit. Význam a využití lanových překážek v různých oblastech lidské činnosti (záchranářství, vojsko, teambuilding, edukační, terapeutické využití atp.). - Vznik a vývoj lanových překážek, technologie a materiální vybavení. - Bezpečnostní standardy lanových překážek v návaznosti na standardy EU, ekologické aspekty stavby. - Praktické seznámení se základními uzly využitelnými při konstrukci lanových překážek. - Materiální zabezpečení. Práce s lanem a pomocným materiálem. - Specifika stavby překážek na stromech a kůlech. - Specifika pohybu po překážkách, dopomoci a záchrany. - Jištění a jistící techniky používané na lanových překážkách. - Stavba a konstrukce nízkých lanových překážek (různé typy). - Metodické vedení akce, druhy možného využití lanových překážek. - Příprava projektu na vybrané téma. - Metodika vedení programu, modelové situace. - První pomoc a její specifika na lanových překážkách, ekologická a environmentální problematika. - Realizace připraveného projektu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití lanových aktivit a problematikou stavby lanových překážek včetně pohybu na nich, metodiky vedení akcí a možností jištění. Obsahem kurzu je výuka specifických dovedností a znalostí z oblasti práce s lanem a stavby a konstrukce nízkých a vysokých lanových překážek. Oblast teorie je zaměřena na historii, techniku a metodiku stavby a pohybu o překážkách, didaktiku, vybavení a nové technologie. Důraz je kladen na bezpečnostní standardy v dané oblasti, které jsou dané v ČR a EU. Součástí programu kurzu jsou rovněž základní ekologické aspekty související s vhodným chováním lidí v citlivých přírodních lokalitách. Hodnoceno bude osvojení teoretických poznatků a praktických dovedností studenty formou písemné přípravy projektu a jeho následnou realizací.
Student po absolvování předmětu: - zná možnosti využití a provozování lanových aktivit, - zná a ovládá základní techniky stavby, - je schopen vyvázat základní lanové překážky dle doporučených postupů, - zná bezpečností standardy a řídí se ekologickými zásadami při výběru místa, stavbě a provozu lanových překážek, - je schopen zajistit odpornou dopomoc, jištění a záchranu, - zná kritická místa při provozu, - je schopen organizovat provoz na lanových překážkách.
|
Předpoklady
|
Tento předmět není vázán na specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Aktivní účast na výuce (80%), prezentace připraveného projektu a realizace stavby lanových překážek v rámci stanoveného plánu dle bezpečnostních standardů.
|
Doporučená literatura
|
-
Budworth,G. Uzly krok za krokem.. Praha: SVOJTKA & Co, 2004.
-
Hanuš, R. & Hrkal, J. Lanové překážky.. Olomoc: Hanex, 1998.
-
Neuman, J. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem.. Praha: Portál, 1999.
|