Vyučující
|
-
Polívka Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Vaněčková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět má stanoveno 3 hod. kontaktní výuky. Témata 1;5;6;7; 14 budou přednášena v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia na základě studijních opor, povinné a doporučené literatury a zejména pak studijní opory uvedené na adrese: https://moodle.pf.ujep.cz/. Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací. Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (https://www.pf.ujep.cz/cs/katedra-telesne-vychovy-a-sportu) a může být po dohodě upřesněn na stránkách vyučujícího (https://www.pf.ujep.cz/cs/kontakt/jitka-vaneckova). K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy. Obsah seminářů: 1.Úvod do studia, obsah předmětu, požadavky k zápočtu, studijní literatura, testování vstupních plaveckých dovedností. 2. Organizace a vedení základního plaveckého výcviku, bezpečnost. 3. Základní plavecké dovednosti - dýchání, splývání, potápění, hry ve vodě 4. Plavecké pomůcky a jejich využití 5. Specifika nácviku a technika plaveckého způsobu kraul. 6. Specifika nácviku a technika plaveckého způsobu znak. 7. Specifika nácviku a technika plaveckého způsobu prsa. 8. Základní plavecká obrátka. 9. Pády a skoky do vody. 10. Startovní skok. 11. Plavání pod vodou. 12. Bezpečnost a záchrana u vody záchranné pomůcky. 13. Užité plavání, zejména dopomoc a záchrana ve vodě. 14. Hodnocení výuky, zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je zvládnutí plavání po stránce motorické, funkční, zdravotní, zčásti také didaktické. Nácvik a zdokonalování vybraných dovedností a plaveckých způsobů je doplněn o činnosti přípravy dětí a základy didaktiky plaveckého výcviku. Zařazena je informace o organizaci plavání školních dětí, o problematice spolupráce základních škol se subjekty, které kurzy plavání pro ZŠ zajišťují.
Prokazované znalosti a dovednosti: Student je po absolvování předmětu: - schopen dosáhnout základní výkonnostní úrovně v plaveckých způsobech, - dokáže demonstrovat techniku plaveckých způsobů a dovedností bez závažných chyb, - dokáže definovat klíčová místa v jednotlivých plaveckých cyklech, - prakticky i teoreticky zvládá základy vodního záchranářství, - orientuje se v základní terminologii plaveckého sportu, - využívá nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice, má přehled o plaveckých pravidlech dle FINA.
|
Předpoklady
|
Student má základní fyzické, psychické a zdravotní předpoklady pro absolvování plaveckého kurzu v plném rozsahu bez omezení. Uplave plaveckým způsobem prsa (kraul) 100m.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
1) Základní dovednost uplavat souvisle 72 m jedním plaveckým způsobem v čase: (startovní skok není podmínkou) Ženy: 2:30 min. Muži: 1:40 min 2) Technicky správně uplavat 18 m plaveckým způsobem: a)prsa b)znak c)kraul. 3) Užité plavání: povést skok do neznámé vody, ponoření, plavání pod vodou, vlečení (jako dopomoc, resp. záchrana).
|
Doporučená literatura
|
-
BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.. Praha: Portál, 2001.
-
BĚLKOVÁ, T. Didaktika plavecké výuky.. Praha: UK, 1994.
-
BĚLKOVÁ, T. et al. Plavání. Zdokonalovací plavecká výuka.. Praha: NS Svoboda, 1998.
-
BĚLKOVÁ, T. Plavání v pohybovém režimu zdravotně oslabených a tělesně postižených. 1.vyd.. Praha: UK, 1988.
-
BĚLKOVÁ, T. Zdravotní plavání a léčebné plavání.. Praha: Karolinum, 1994.
-
ČECHOVSKÁ, I. & MILER, T. Plavání.. Praha: Grada Publishing, 2001.
-
ČECHOVSKÁ, I.,MILER, T. Plavání.Praha :Grada Publishing, 2008.. Praha Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9049-1.
-
Čechovská, Jurák, Pokorná. Plavání pohybový trénink ve vodě. Praha Karolinium, 2012.
-
Čechovská. Plavání dětí s rodiči. Praha Grada 2002, 2007. ISBN 80-247-0211-8.
-
ERLEBACHOVÁ. Metodika výuky plavání na zvláštních a pomocných školách.. Praha: Tech Market, 1997.
-
GIERHL, J. & HAHN, M. Plavání.. České Budějovice: Kopp, 2000.
-
HOCH, M. Učte děti plavat.. Praha: Olympia, 1991.
-
Motyčka J. Teorie a didaktika plavání. Brno, 1991.
|