Vyučující
|
-
Petrů Dominika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Metodika vedení cvičení s hudbou, rozdělení didaktických výstupů, základní hudební složky - metrum, takt, tempo, rytmus, dynamika, forma 2.- 3. Příklady vyučovacích jednotek dle struktury tělovýchovné jednotky 4. - 5. Cvičení bez náčiní- pohybová průprava, rozcvičení s hudbou, případně rozbory videozáznamů a rytmické hry 6 .- 7. Cvičení s náčiním - švihadla, míče, obruče, případně jiná netradiční náčiní- pohybová průprava, rozcvičení s hudbou, případně rozbory videozáznamů a rytmické hry 8.-14. Příklady tanečně laděných jednotek (country a lidové tance, společenské a moderní tance, zumba aj.)- pohybová průprava, rozcvičení s hudbou, případně rozbory videozáznamů a taneční hry
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Student rozumí pojetí rytmické gymnastiky ve vzdělávacích programech 1.stupně ZŠ, zná možnosti uplatnění získaných dovedností a vědomostí v tělesné výchově na základních školách a v dalších výchovných institucích, což prokáže v didaktickém výstupu - cvičení s hudbou - výběr ze zadaných témat.
Student je schopen tvořivě vést různé formy cvičení s hudbou bez náčiní i s náčiním a je schopen naučit děti mladšího školního věku základním tanečním prvkům a vybraným tancům různých tanečních stylů. Dokáže hudebně pohybové aktivity uplatňovat i ve výuce žáků se SVP
|
Předpoklady
|
Znalosti a motorické dovednosti základní školy
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Metodika cvičení bez náčiní, s náčiním (švihadlo, obruč, míč, stuha, kužele a další netradiční náčiní), metodika nácviku vybraných rytmických či tanečních her, metodika nácviku tanců (české lidové a country tance), aktivní účast na seminářích podklady: https://moodle.pf.ujep.cz/enrol/index.php?id=627 Heslo: host
|
Doporučená literatura
|
-
Moodle.
-
BLAHUTKOVÁ, M. & MIKULICOVÁ, L. Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na 1.stupni základní školy.. Brno: CDVU, 1995.
-
BONUŠ, J. a BONUŠOVÁ, J. Jednoduché country tance (včetně CD). Praha: Dvorana, 2000.
-
BONUŠOVÁ, J. Pojďte všichni dokola. Jednoduché české tance pro děti i dospělé (včetně CD). Praha: Dvorana,, 2008.
-
BONUŠOVÁ, J. Pojďte všichni dokola. Jednoduché české tance pro děti i dospělé. Praha, 2008.
-
ČADOVÁ, E., et al. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
-
DRDÁCKÝ, F. Lidové tance.. Praha: Olympia, 1983.
-
HLINOVSKÁ, L. Didaktika RG a tance.. Ústí nad Labem: PF, 1983.
-
KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
-
KUDLÁČEK, M., JEŠINA, O. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3964-8.
-
KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami.. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-108-5.
-
LOSSL, J. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. II. díl.. Praha: ÚŠ ČOS, 1999.
-
LOSSL, J. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti.. Praha: ÚŠ ČOS, 1996.
-
NOVOTNÁ, V. et al. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
-
VELÍNSKÁ, E. Lidový tanec. Metodika lidového tance pro děti 6 - 9 let.. Praha: ÚŠ ČOS, 1999.
-
Vinšová, M. Moderní tanec ve volnočasových aktivitách. Ústí nad Labem, 2012.
|