Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do netradičních pohybových her. Netradiční pohybové hry a psychomotorika v úvodní části hodiny a v nových kolektivech. 2. Netradiční pohybové hry a psychomotorika a jejich možnosti ve skupinovém vyučování. Kooperace, rozvoj komunikace, spolupráce a psychomotoriky v různých hrách. 3. Tchoukball, brennball, indiaca, šimbal, fusvolejbal. 4. Netradiční pohybové hry a psychomotorika s využitím nesportovních pomůcek. Pořádání turnajů s využitím netradičních pohybových her, projevy psychomotoriky u dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s významem psychomotorických činností ve vývoji dítěte školního věku, dále jejich dělením, výběrem, organizací v podmínkách ZŠ. Dále se seznámí s výchovným a vzdělávacím přínosem probíraných aktivit jako prostředkem pro rozvoj pohybových schopností a zlepšování motorických dovedností. Vlastním metodickým výstupem si studenti vyzkouší své schopnosti připravit a organizovat výuku v souladu se zadanou problematikou.
Student po absolvování předmětu umí objasnit základní termíny z pohybových her, psychomotoriky, základní pravidla probíraných netradičních her. Umí předvést praktické činnosti z probíraných činností.
|
Předpoklady
|
Nejsou požadovány předešlé splněné kurzy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
1. Účast na výuce. 2. Odevzdání seminární práce dle zadaného tématu. 3. Absolvování metodického výstupu dle tématu seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMÍROVÁ, J. Úvod do psychomotoriky. In: Labudová, J. Trendy športu pre všetkých a psychomotorika.. Bratislava: SOV, 2000.
-
BLÁHA, L. internetové stránky.
-
BLÁHA, L. Tchoukball - jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36.. 1998.
-
Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchou pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: MU, 2005.
-
BLAHUTKOVÁ, M., KOPŘIVOVÁ, J. & KLÁROVÁ, R. Psychomotorika.. Brno: CDVU MU, 1993.
-
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno: MU, 2003.
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál, 2002.
-
HERMOVÁ, S. Psychomotorické hry.. Praha: Portál, 1994.
-
KARÁSKOVÁ, V. Pohybová čítanka.. Olomouc: Hanex, 1994.
-
MAZAL, F. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku.. Olomouc: Hanex, 1991.
-
POKORNÝ, I. & VLČEK, K. Pohybové hry. Metodické materiály pro učitele 1.stupně základních škol. Svazek 1. Ústí nad Labem : CDVU při UJEP, 1999.
-
PORTMANOVÁ, R. Hry pro posílení psychické odolnosti.. Praha: Portál, 1999.
-
STIBITZ, F. Informace o méně známých sportovních hrách. 201 s.. Praha: FTVS UK, 1981.
-
ZACHOVÁ, B. et al. Drobné pohybové hry, drobné závody, soutěže a úpoly, drobné hry a zábavy v místnosti. Skriptum. 145 s.. Praha: UK, 1980.
|