Předmět: Netradiční pohybové hry a psychomotorika

« Zpět
Název předmětu Netradiční pohybové hry a psychomotorika
Kód předmětu KT1/6053
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kresta Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do netradičních pohybových her. Netradiční pohybové hry a psychomotorika v úvodní části hodiny a v nových kolektivech. 2. Netradiční pohybové hry a psychomotorika a jejich možnosti ve skupinovém vyučování. Kooperace, rozvoj komunikace, spolupráce a psychomotoriky v různých hrách. 3. Tchoukball, brennball, indiaca, šimbal, fusvolejbal. 4. Netradiční pohybové hry a psychomotorika s využitím nesportovních pomůcek. Pořádání turnajů s využitím netradičních pohybových her, projevy psychomotoriky u dětí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s významem psychomotorických činností ve vývoji dítěte školního věku, dále jejich dělením, výběrem, organizací v podmínkách ZŠ. Dále se seznámí s výchovným a vzdělávacím přínosem probíraných aktivit jako prostředkem pro rozvoj pohybových schopností a zlepšování motorických dovedností. Vlastním metodickým výstupem si studenti vyzkouší své schopnosti připravit a organizovat výuku v souladu se zadanou problematikou.
Student po absolvování předmětu umí objasnit základní termíny z pohybových her, psychomotoriky, základní pravidla probíraných netradičních her. Umí předvést praktické činnosti z probíraných činností.
Předpoklady
Nejsou požadovány předešlé splněné kurzy.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

1. Účast na výuce. 2. Odevzdání seminární práce dle zadaného tématu. 3. Absolvování metodického výstupu dle tématu seminární práce.
Doporučená literatura
  • ADAMÍROVÁ, J. Úvod do psychomotoriky. In: Labudová, J. Trendy športu pre všetkých a psychomotorika.. Bratislava: SOV, 2000.
  • BLÁHA, L. internetové stránky.
  • BLÁHA, L. Tchoukball - jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36.. 1998.
  • Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchou pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: MU, 2005.
  • BLAHUTKOVÁ, M., KOPŘIVOVÁ, J. & KLÁROVÁ, R. Psychomotorika.. Brno: CDVU MU, 1993.
  • BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno: MU, 2003.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál, 2002.
  • HERMOVÁ, S. Psychomotorické hry.. Praha: Portál, 1994.
  • KARÁSKOVÁ, V. Pohybová čítanka.. Olomouc: Hanex, 1994.
  • MAZAL, F. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku.. Olomouc: Hanex, 1991.
  • POKORNÝ, I. & VLČEK, K. Pohybové hry. Metodické materiály pro učitele 1.stupně základních škol. Svazek 1. Ústí nad Labem : CDVU při UJEP, 1999.
  • PORTMANOVÁ, R. Hry pro posílení psychické odolnosti.. Praha: Portál, 1999.
  • STIBITZ, F. Informace o méně známých sportovních hrách. 201 s.. Praha: FTVS UK, 1981.
  • ZACHOVÁ, B. et al. Drobné pohybové hry, drobné závody, soutěže a úpoly, drobné hry a zábavy v místnosti. Skriptum. 145 s.. Praha: UK, 1980.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A7) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní