Předmět: Turistický kurz

« Zpět
Název předmětu Turistický kurz
Kód předmětu KT1/4629
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Škopek Martin, PhDr. Ph.D.
  • Hnízdil Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah kurzu: Základy orientace a práce s mapou Orientační hry pro žáky I. stupně Pěší turistika Lanové překážky Hry a cvičení v přírodě Hry a cvičení v táboře Kondiční cvičení v přírodě

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními formami turistiky a sportu v přírodě, které jsou aplikovatelné pro děti předškolního věku. Tématicky se studenti seznámí nejen s teorií turistiky a sportů v přírodě, ale i se specifickými formami her a cvičení v přírodě, lanových aktivit, základy orientace, které jsou vhodné pro předškolní děti. Důraz bude kladen na bezpečnostní aspekty prováděných činností a jejich organizační stránku. Nedílnou součástí kurzu budou také seznámení se základními pravidly při pořádání škol v přírodě, turistických akcí, školních výletů apod. i na vedení a organizaci skupiny se zaměřením na děti předškolního věku.
Po absolvování kurzu bude student/ka umět vybrat a naplánovat turistickou trasu vhodnou pro děti I. stupně ZŠ. Dále bude schopen/na samostatného vedení skupiny a řízení hry v přírodě nebo v táboře, které jsou vhodné pro děti I. stupně. Student bude schopen pomocí mapy resp. GPS samostatné orientace v terénu.
Předpoklady
Základní znalosti orientace v terénu získané během studia na střední škole.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Aktivní účast na kurzu. Zápočtový test (úspěšnost 70 %). Plánování pěší turistické trasy vhodné pro děti I. stupně ZŠ a bezpečné vedení skupiny.
Doporučená literatura
  • Bellac, P. Velká kniha her.. Brno, 2003.
  • Doušek, I. A., Lenhart, Z. Malá škola orientačního běhu.. Praha: Olympia, 1991.
  • Fischer, R.Pokorný, M. Právní minimum vedoucího dětského kolektivu.. Brno:Cpress, 2009.
  • JUNGER, J. et al. Turistika a športy v prírode.. Prešov: PU, 2001.
  • Kirchner, J. Psychologie zážitku a prožitku.. Brno:Cpress, 2009.
  • LOUKA, O., HNÍZDIL, J. & KIRCHNER, J. Základy lezení na umělé stěne - vybrané kapitoly.. Ústí n.L.: UJEP, 2004.
  • Miller, C.B. Teambuilding. 50 krátkých aktivit.. Brno:Cpress, 2008.
  • NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě.Praha: Portál, 1998. Praha: Portál, 1998.
  • NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě.. Praha: Portál, 1998.
  • NEUMAN, J. Turistika a sporty v přírodě.Praha: Olympia, 2002.. Praha: Portál, 2000.
  • NEUMAN, J. Turistika a sporty v přírodě.. Praha: Portál, 2000.
  • Vecheta, V. Outdoor aktivity. 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno:Cpress, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní