Předmět: Chemie životního prostředí

« Zpět
Název předmětu Chemie životního prostředí
Kód předmětu KSZD/ŽPO3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Henych Jiří, doc. Ing. Ph.D.
  • Kříženecká Sylvie, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod/týden) 1. Zdroje znečištění globálně i v ČR, hlavní polutanty - přehled, základní charakteristiky 2. Základní chemické a toxikologické charakteristiky polutantů typické koncentrace pro biologické efekty, vliv chemické formy polutantů na biodostupnost a toxicitu 3. Chemické procesy řídící osudy polutantů v prostředí, difúze, oxidace, hydrolýza, sorpce, specifické chemické reakce (včetně biochemických, fotochemické reakce, redukce v anoxickém prostředí sedimentů), vstup do po-travního řetězce, bioakumulace, transformace v organismech) 4. Atmosféra (kyselé deště, smog, látky narušující ozón, skleníkové plyny, pevné částice, Hg) 5. Znečištění vod (rizikové prvky, polární organické polutanty) 6. Půda a sedimenty (rizikové prvky, nepolární organické polutanty), hlavní zdroje - odvětví průmyslových a zemědělských aktivit 7. Koloběhy prvků v přírodě - výběr cyklů, které jsou narušovány člověkem a jsou podstatné pro změny stavu ŽP v ČR nebo globálně (globální uhlíkový cyklus, dusík a fosfor - eutrofizace, problém hnojení a chemizace domácnost) 8. Historické chemické zátěže v ČR - těžby kovů vč. U, chemický průmysl (Hg, organické polutanty), spalování uhlí (Pb, kyselé deště), Nově vznikající problémy, moderní polutanty (léčiva, pesticidy, endokrinní distuptory, perfluorované látky) Témata seminářů: Semináře se věnují podrobnějšímu rozboru probíraných témat na přednáškách - konkrétní případy relevantní pro ČR. 1. názvosloví a mechanismy chemických reakcí; 2. přesahy do příbuzných předmětů - pedologie, hydrologie, toxikologie, analytická chemie; 3. historie výroby a použití pesticidů; 4. používání pesticidů v ČR; 5. chemizace domácností; 6. globální změny klimatu - fakta, názory a diskuze; 7. zásady zelené chemie, aj. 8. Opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznámí studenty s původem a osudem prioritních polutantů v prostředí (kovy, sloučeniny síry, dusíku, halogeny, ozon, CO, alifatické uhlovodíky, benzen a jeho homology, PAU, PCB, dioxiny, pesticidy, detergenty, tenzory). Objasní biogeochemické cykly makrobiotických prvků (C, N, O, S, P) a významných polutantů (cyklus rtuti, vstupy olova). Pozornost bude věnována přeměnám chemikálií v životním prostředí, fotochemickým procesům, redoxním systémům, hydrolýze. Dále budou studenti seznámeni s oblastí znečištění atmosféry a jeho důsledkům (smog, kyselé deště, znečištění ovzduší z dopravy), znečištění hydrosféry, znečištění vod ropnými látkami. Vysvětlena bude oblast půdy a znečištění půdy. Residua v potravinách. Ozónová vrstva Země. Skleníkový efekt. Globální oteplení a důsledky globálního oteplování. Expozice chemickým látkám v prostředí a její dopady. Vliv radioaktivity na člověka.

Předpoklady
Odborné znalosti: Student má základní přehled o znečišťujících látkách a jejich nebezpečí pro ŽP a člověka. Má znalosti o vstupech, přeměnách, formách, mobilitě chemických látek v atmosféře, půdě, vodě i biotě. Znalosti o procesech, které se uplatňují v koloběhu látek (a prvků) na Zemi (globálně, regionálně, i lokálně). Mechanismus vzniku ozonové vrstvy, skleníkového efektu, kyselých dešťů, smogu a vlivu lidské činnosti na jednotlivé procesy. Odborné dovednosti: Student dokáže posoudit nebezpečnost jednotlivých forem znečišťujících látek vstupujících do ŽP. Dokáže odhadnout, jakými procesy se polutant bude (nebo naopak nebude) odbourávat, jestli se bude hromadit nebo migrovat. Dokáže odhadnout, pro jakou složku ŽP (nebo biotu) je daná látka nebezpečná a proč. Obecné způsobilosti: Absolvent kurzu má schopnost posoudit rizika znečišťování ŽP chemickými látkami a vlivu na jednotlivé složky ŽP a člověka. Na základě teoretických znalostí je tak schopen principiálně minimalizovat rizika poškozování ŽP a ohrožení člověka a jiných organizmů chemickými látkami a procesy.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Požadavky pro získání zápočtu: Docházka: 75% docházka na semináře, aktivita na seminářích, splnění zápočtového testu
Doporučená literatura
  • HAUGTON J. Globální oteplování. Academia, Praha 1998. ISBN: 80-200-0636-2..
  • Holoubek, I. Chemie a společnost. Chemie životního prostředí. UJEP Brno., 1990.
  • KALAČ P., TŘÍSKA J., KOLÁŘ L., JÍROVCOVÁ E. Chemie životního prostředí: skriptum. Jihočeská univerzita, České Budějovice 2010. ISBN: 978-80-7394-232-8..
  • Kutílek M. Racionálně o globákním oteplování. Dokořán Praha, 2008.
  • Loučka T. Chemie životního prostředí. 2014.
  • MANAHAN S. E. Environmental Chemistry. Lewis Publishers, Michigan, 1991.
  • Nátr L. Země jako skleník (Proč se bát CO2?). Academia Praha, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr