Předmět: Zdravotnická technika

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická technika
Kód předmětu KSZD/ZTOK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubát Martin, Mgr. DiS.
  • Zdobinský Jaroslav, Ing.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Zdravotnický prostředek (ZP), kategorizace a druhy ZP, základní fyzikální veličiny a elektronické součástky užívané ve ZP 2. Diagnostické ZP I. (EKG, EMG, EEG, tonometry, pulsní oxymetrie, monitory vitálních funkcí, sonografie, echokardiologie, sondy, dopplerovské systémy) 3. Elektromagnetické záření, Ionizující záření, typy ionizujícího záření interakce ionizujícího záření s látkou, důsledky, Ochrana před účinky ionizujícího záření, detektory ionizujícího záření, zdroje ionizujícího záření, rentgenka 4. Zobrazovací technika I.: RTG, CT, SPECT, PET, Magnetická rezonance (MRI) a optické zobrazovací systémy (videoendoskopy) 5. Laboratorní technika a sterilizace 6. Terapeutické ZP: Elektrický proud, elektroterapie, magnetoterapie, Elektrochirurgická jednotka a spektrum použití, terapeutický laser, terapeutický ultrazvuk 7. Pacemakery a defibrilátory, bezpečnost použití AED 8. Speciální zdravotnická technika (umělá plicní ventilace, mimotělní oběhy, ECMO, dialyzační přístroje), konzultace Témata seminářů: 1. Elektrický proud, elektrický odpor, elektrické napětí, bezpečnost, barvy zásuvek ve zdravotnickém zařízení 2. Biosignály, měření EKG, počty kanálů, způsoby přiložení elektrod, měření krevního tlaku (auskultační a oscilometrická metoda), Elektroterapie, magnetoterapie, účinky na tkáně, defibrilátory a jejich použití, AED 3. Elektromagnetické záření, Ionizující záření, detekce ionizujícího záření, dozimetrie, typy dozimetru, princip scintilačního detektoru, 4. Laboratorní technika (stanovení glukózy, lipidového profilu apod.), princip testování pomocí testovacích proužků, fyziologické hodnoty měřených veličin, chyba a relevance měření, měření spirometrie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Medicína 21. století je medicínou složitých přístrojových technologií. Úkolem předmětu Zdravotnická technika je popsat jednotlivé klinické disciplíny a přístrojovou techniku, která se v nich k diagnostice a léčbě využívá.
Odborné znalosti: Student umí popsat dané zdravotnické oddělení dle vyskytujících se zdravotnických prostředků a popsat jednotlivou přístrojovou techniku, se kterou personál nejčastěji pracuje. Umí rozlišit jednotlivé zdravotnické prostředky dle diagnostického či terapeutického použití a umí vysvětlit principy, které používaná technika využívá. Dále je schopen pochopit indikace a kontraindikace použití jednotlivých zdravotnických technologii a dokáže relevantně podle svých znalostí a schopností odhadnout riziko spojené s užitím zdravotnického prostředku na pacienta a s tím spojené následky, které by plynuly z nedodržení správného postupu při práci s daným zdravotnickým prostředkem a jeho nesprávném použití na pacientovi. Odborné dovednosti: Student zvládne základní práce s přístrojovou technikou, prohloubí si znalosti práce s technikou, která se na jeho pracovišti (pokud ve zdravotnickém zařízení pracuje) vyskytuje. Umí realizovat základní měření, chápe fyzikální pojmy a umí dle jeho oborových znalostí a dovedností relevantně posoudit správnou indikaci zdravotnického prostředku terapeutického a dále správně vyhodnocovat data naměřená diagnostickým zdravotnickým prostředkem. Současně jsou mu známi základní fyziologické parametry člověka, jako jsou například standardní hodnoty krevního tlaku, saturace krve kyslíkem apod.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Seminární práce o rozsahu max. 20 normostran A4, zápočtový test formou otázek typu "multiple choice" a dále s úlohami vyžadující komplexní přístup k řešení. Zkouškový test zahrnující otázky typu "multiple choice", úlohy vyžadující komplexní přístup k řešení a početní úlohy.
Doporučená literatura
  • FREITINGER, SKALICKÁ Z., HALAŠKA J., HAVRÁNKOVÁ R., NAVRÁTIL L. Radiobiologie: www. http://fbmi.sirdik.org/.
  • Galuszka, P., Luhová, L. (2005):. Laboratorní technika pro biochemiky. Katedra biochemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého, Olomouc 2005.
  • HALLIDAY, D., RESNICK, R., WALKER, J. Elektřina a magnetismus. Vysokoškolská učebnice obecné fyziky. vyd. 1. Praha: Prometheus, 2000. 344 s. ISBN 80-214-1868-0.
  • HOZMAN, J. a kol. Praktika z biomedicínské a klinické techniky, Fakulta biomedicínského inženýrství, dotisk 1. vydání. Vydáno: duben 2009.
  • NAVRÁTIL L., J. ROSINA et al. Medicínská biofyzika. 2005. 524 stran, ISBN 978-80-247-1152-2.
  • PENHAKER, M., TIEFENBACH, P., IMRAMOVSKÝ, M., KOBZA, F.:. Lékařské diagnostické přístroje - učební texty. VŠB - Technická univerzita Ostrava, Ostrava 2004 ISBN: 80-248-0751-3.
  • ROSINA J., J. VRÁNOVÁ, H. KOLÁŘOVÁ a J. STANEK. 2013. Biofyzika - Pro zdravotnické a biomedicínské obory, 224 stran, 978-80-247-4237-3.
  • ROZMAN, J. Elektronické přístroje v lékařství. Academia, Praha, 2006. ISBN 80-200-1308-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr