Předmět: Zdravotnická technika

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická technika
Kód předmětu KSZD/ZTO9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubát Martin, Mgr. DiS.
  • Zdobinský Jaroslav, Ing.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Zdravotnický prostředek (ZP), kategorizace a druhy ZP 2. Biosignály, základní fyzikální veličiny a elektronické součástky užívané ve ZP 3. Diagnostické ZP I. (EKG, EMG, EEG, tonometry, pulsní oxymetrie, monitory vitálních funkcí) 4. Diagnostické ZP II. (zvuk a ultrazvuk, sonografie, echokardiologie, sondy, dopplerovské systémy) 5. Elektromagnetické záření, Ionizující záření, typy ionizujícího záření, interakce ionizujícího záření s látkou, důsledky 6. Ochrana před účinky ionizujícího záření, detektory ionizujícího záření, zdroje ionizujícího záření, rentgenka 7. Zobrazovací technika I.: RTG, CT, SPECT, PET, 8. Magnetická rezonance (MRI) a optické zobrazovací systémy (videoendoskopy) 9. Laboratorní technika a sterilizace 10. Terapeutické ZP: Elektrický proud, elektroterapie, magnetoterapie, Elektrochirurgická jednotka a spektrum použití, terapeutický laser, terapeutický ultrazvuk 11. Pacemakery a defibrilátory, bezpečnost použití AED 12. Speciální zdravotnická technika (umělá plicní ventilace, mimotělní oběh, ECMO, dialyzační přístroje), konzultace Témata seminářů: 1. Elektrický proud, elektrický odpor, elektrické napětí, bezpečnost, barvy zásuvek ve zdravotnickém zařízení 2. Biosignály, měření EKG, počty kanálů, způsoby přiložení elektrod, měření krevního tlaku (auskultační a oscilometrická metoda) 3. Zvuk a ultrazvuk, Dopplerovské vyšetření průtoku, parametry plic, vitální kapacita, měření spirometrie 4. Elektromagnetické záření, Ionizující záření, detekce ionizujícího záření, dozimetrie, typy dozimetru, princip scintilačního detektoru, 5. Laboratorní technika (stanovení glukózy, lipidového profilu apod.), princip testování pomocí testovacích proužků, fyziologické hodnoty měřených veličin, chyba a relevance měření 6. Elektroterapie, magnetoterapie, účinky na tkáně, defibrilátory a jejich použití, AED

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Medicína 21. století je medicínou složitých přístrojových technologií. Úkolem předmětu Zdravotnická technika je popsat jednotlivé klinické disciplíny a přístrojovou techniku, která se v nich k diagnostice a léčbě využívá.
Odborné znalosti: Student umí popsat dané zdravotnické oddělení dle vyskytujících se zdravotnických prostředků a popsat jednotlivou přístrojovou techniku, se kterou personál nejčastěji pracuje. Umí rozlišit jednotlivé zdravotnické prostředky dle diagnostického či terapeutického použití a umí vysvětlit principy, které používaná technika využívá. Dále je schopen pochopit indikace a kontraindikace použití jednotlivých zdravotnických technologii a dokáže relevantně podle svých znalostí a schopností odhadnout riziko spojené s užitím zdravotnického prostředku na pacienta a s tím spojené následky, které by plynuly z nedodržení správného postupu při práci s daným zdravotnickým prostředkem a jeho nesprávném použití na pacientovi. Odborné dovednosti: Student zvládne základní práce s přístrojovou technikou, prohloubí si znalosti práce s technikou, která se na jeho pracovišti (pokud ve zdravotnickém zařízení pracuje) vyskytuje. Umí realizovat základní měření, chápe fyzikální pojmy a umí dle jeho oborových znalostí a dovedností relevantně posoudit správnou indikaci zdravotnického prostředku terapeutického a dále správně vyhodnocovat data naměřená diagnostickým zdravotnickým prostředkem. Současně jsou mu známi základní fyziologické parametry člověka, jako jsou například standardní hodnoty krevního tlaku, saturace krve kyslíkem apod.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Úspěšné složení písemného testu a poté ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • FREITINGER, SKALICKÁ Z., HALAŠKA J., HAVRÁNKOVÁ R., NAVRÁTIL L. Radiobiologie: www. http://fbmi.sirdik.org/.
  • Galuszka, P., Luhová, L. (2005):. Laboratorní technika pro biochemiky. Katedra biochemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého, Olomouc 2005.
  • HALLIDAY, D., RESNICK, R., WALKER, J. Elektřina a magnetismus. Vysokoškolská učebnice obecné fyziky. vyd. 1. Praha: Prometheus, 2000. 344 s. ISBN 80-214-1868-0.
  • NAVRÁTIL, L. a J. ROSINA, 2005. Medicínská biofyzika. Praha: Grada. 524s. ISBN 80-247-1152-4.. ISBN 80-247-1152-4.
  • PENHAKER, M., TIEFENBACH, P., IMRAMOVSKÝ, M., KOBZA, F.:. Lékařské diagnostické přístroje - učební texty. VŠB - Technická univerzita Ostrava, Ostrava 2004 ISBN: 80-248-0751-3.
  • ROSINA J., J. VRÁNOVÁ, H. KOLÁŘOVÁ a J. STANEK. 2013. Biofyzika - Pro zdravotnické a biomedicínské obory, 224 stran, 978-80-247-4237-3.
  • ROZMAN, J. Elektronické přístroje v lékařství. Academia, Praha, 2006. ISBN 80-200-1308-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr