Předmět: Základy školského managementu a administrativy

« Zpět
Název předmětu Základy školského managementu a administrativy
Kód předmětu KSZD/ZMU2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vomáčková Helena, doc. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Management: podstata managementu, specifika školského managementu. 2. Aktuální otázky vzdělávací politiky ČR, ekonomizace vzdělávání, příčiny, důsledky. 3. Školský management, management a specifika řízení škol, třídní management. 4. Teorie motivace, typy a síla motivace. 5. Osobnost řídícího pracovníka: vedení a vůdcovství. 6. Informace a rozhodování v řízení: rovina třída, škola. 7. Komunikace, konflikt, kompromis: rovina třída, škola. 8. Klima školní třídy, klima školy, kultura školy. 9. Efektivní hospodaření s časem. 10. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 11. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 12. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 13. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 14. Řízení kvality práce školy, řízení změn, řízení porad. 15. Autoevaluace a evaluace ve školním prostředí, efektivita a účinnost práce školy. 16. Autoevaluace a evaluace ve školním prostředí, efektivita a účinnost práce školy. 17. Autoevaluace a evaluace ve školním prostředí, efektivita a účinnost práce školy. 18. Hodnotová orientace, žebříček hodnot, hodnotový rámec v managementu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky řízení s aplikací na školské prostředí. Vymezuje specifika řízení škol a seznamuje s jeho zásadami a konkrétními projevy v praxi. Předmět rozšiřuje odborné učitelské kompetence studentů o kompetence manažerské a dává prostor ke konfrontaci jednotlivých činností řízení na objektu: žák a pedagog. Umožňuje tak komparaci pro činnosti plánování, projektování, rozhodování, motivace, kontroly, komunikace, vedení, hodnocení nejen u těchto dvou objektů řízení ale i z hlediska účelu, smyslu a hodnotového nazírání procesu řízení. Předmět kombinuje teoretické poznatky s praktickou zkušeností studentů z prostředí škol a vede je k určování vazebních souvislostí, hledání příčin jednotlivých projevů řízení i jejich dopadů a seznamuje je s technikami zvládání vybraných situací, které mohou být vyvolány jak na straně řídícího subjektu, tak na straně řízeného objektu.
Odborné znalosti: Student rozumí odborné terminologii a umí ji správně aplikovat při popisu skutečnosti, je připraven kriticky analyzovat situace nastalé v procesu řízení a je vybaven základními technikami motivace, komunikace, hospodaření s časem a evaluace. Odborné dovednosti: Student je schopen aplikovat získané poznatky a tvůrčím způsobem přistupovat ke koncepci řízení třídy i školy. Obecné způsobilosti: Student je schopen aktivně působit v rámci jednotlivých činností managementu plánování, projektování, rozhodování, motivace, kontroly, komunikace, vedení, hodnocení apod.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet průběžné testy
Doporučená literatura
  • ARMSTRONG, M. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2177-4..
  • BACÍK, F. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Prah: UK, 1998, ISBN 80-86039-49-8..
  • BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. et. al. Úvod do teorie a práce školského managementu I., II. Praha: UK, 1995, ISBN 80-7184-025-4..
  • EGER, L. et. al. Efektivní školský management. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 1998. ISBN 80-7082-430-1..
  • EGER, L et. al. Strategie rozvoje školy. Plzeň: Cechtuma, 2002. ISBN 80-903225-6-5.
  • FISCHER, S. Úvod do teorie managementu a operačního managementu. Ústí nad Labem: UJEP, 2007..
  • GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008, ISBN 978-80-7409-010-3..
  • MÜLLEROVÁ, L., DOULÍK P. Vybrané kapitoly ze školského managementu. Ústí nad Labem: UJEP, 2001. ISBN 80-7044-374-X..
  • OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: VÚP, 2006. ISBN 80-244-1359-0..
  • SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2009, ISBN 978-80-7357-4949..
  • ŠMELOVÁ, E. Klima školy v kontextu kurikulární reformy v České republice. Technológia vzdelávania. 17(6), 13-15..
  • VOMÁČKOVÁ, H., CIHLÁŘ, D. Učitelské reflexe vybraných otázek školského managementu I. Ústí nad Labem: PrintActive, 2012. ISBN 978-80-7414-567..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr