Předmět: Veřejné zdravotnictví a epidemiologie

« Zpět
Název předmětu Veřejné zdravotnictví a epidemiologie
Kód předmětu KSZD/VZGK5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petráková Alena, doc. MUDr. CSc.
  • Mičíková Lucia, PhDr. Ing. Mgr. Bc.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: - Veřejné zdraví v globálním kontextu - Životní prostředí a klimatické změny ve veřejném zdraví - Epidemiologie infekčních a chronických nepřenosných onemocní - Evidence Based Public Health - Antibiotická rezistence - Vakcinace - Připravenost na pandemie, mimořádné události a krizové situace z pohledu veřejného zdraví Témata seminářů: 1. konzultace: - Nástroje surveillance - Epidemiologická metodologie - Implementace Zdraví 2030 v České republice, Strategie podpory zdraví a rozvoje zdravotních služeb v Ústeckém kraji na období 2023?2033 Samostudium: - Determinanty zdraví - Ochrana a podpora zdraví a prevence - Zdravotní gramotnost Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a e-mailové korespondence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na definování hlavních aspektů v oblasti komplexního oboru veřejné zdravotnictví. Zabývá se problematikou zdraví populace, rizikových faktorů, zdravotní gramotností a organizací i řízením veřejného zdravotnictví na všech úrovních, tj. národní, regionální a lokální s využitím mezinárodních nařízení a doporučení. Jsou probrány základy epidemiologické metodologie a epidemiologie infekčních i neinfekčních nemocí, je zdůrazněn význam surveillance. Dále je kladen důraz na problematiku ochrany veřejného zdraví, podporu zdraví a prevenci nemocí s nutností zvýšit zdravotní gramotnost odborné i laické veřejnosti. Výuka využívá case studies, konkrétní příklady z praxe, založené na důkazech.
Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit různé přístupy v oblasti komplexního oboru veřejné zdravotnictví. Chápe význam a působení životního prostředí a klimatických změn v kontextu public health. Umí identifikovat jednotlivé determinanty zdraví a jejich negativní i pozitivní vliv na zdraví. Pozná národní a mezinárodní organizaci veřejného zdraví. Orientuje se v problematice zdravotní gramotnosti a její důležitosti do budoucna. Má aktuální znalosti v oblasti antibiotické rezistence a vakcinace. Umí definovat hlavní aspekty připravenosti na pandemie, krizové situace a mimořádné události v ochraně a podpoře zdraví. Odborné dovednosti: Student umí pracovat se základem epidemiologických metod. Orientuje se v problematice Evidence Based Public Health. Dokáže pracovat s indikátory hodnocení zdravotního stavu populace směrem v ochraně a podpoře veřejného zdraví. Využívá nástroje surveillance. Realizuje doporučení pro kontinuální zvyšování zdravotní gramotnosti u odborné a laické veřejnosti. Obecné způsobilosti: Student dokáže definovat hlavní aspekty veřejného zdraví, identifikovat rizikové faktory v populaci, zhodnotit zdravotní stav obyvatel na základe indikátorů zdravotního stavu populace. Orientuje se v problematice veřejného zdravotnictví v národním a globálním kontextu. Zná jednotlivé strategie v oblasti veřejného zdraví na regionální, národní a mezinárodní úrovni. Má přehled o hygieně a epidemiologii s důrazem na infekce spojené se zdravotní péči, antibiotickou rezistenci a vakcinaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

80% účast na seminářích, prezentace modelové situace, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Central European Journal of Public Health. Praha: SZU.
  • European Centre for Disease Prevention and Control https://www.ecdc.europa.eu/en.
  • Eurosurveillance https://www.eurosurveillance.org/.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. Country Health Profiles 2023..
  • STRATEGICKÝ RÁMEC ROZVOJE PÉČE O ZDRAVÍ V ČESKÉ REPUBLICE DO ROKU 2030. Dostupné na internetu: https://zdravi2030.mzcr.cz/.
  • The Association of Schools of Public Health in the European Region (ASPHER) https://www.aspher.org/.
  • WORLD HEALTH ORGANIZATION https://www.who.int/.
  • Zákon č. 239/2000 Sb. Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů.
  • Zákon č. 240/2000 Sb. Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
  • Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů.
  • ČELEDOVÁ, L. a J. HOLČÍK. 2017. Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3809-6..
  • GAVUROVÁ, B., BARTÁK, M. Prístupy k poznávaniu zdravotnej politiky a ekonomiky. 2021 Košice: Technická univerzita v Košiciach, 107s. ISBN 978-80-553-2717-4..
  • HAMPLOVÁ, L. 2022. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. V Praze: Stanislav Juhaňák ? Triton. ISBN 978-80-7684-122-2..
  • MÜLLEROVÁ, D., BLUDOVSKÁ, M., KLADNICKÁ, I., LANGMAJEROVÁ, J., PLAVINOVÁ, I., SEDLÁČEK, P. 2021. Public health and preventive medicine. Prague: Charles University, Karolinum Press. ISBN 978-80-246-4863-7..
  • RUSNÁK, M., et. al. Propedeutika epidemiológie. Trnavská univerzita, 624s. ISBN 978-80-568-0148-2.
  • SCHNEIDER, M-J., SCHNEIDER, H. S. 2021. Introduction to public health. Sixth edition. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning. ISBN 9781284197594..
  • ŠULCOVÁ, M. 2018. Veřejné zdravotnictví: učební texty pro zdravotnické obory. vydání druhé přepracované. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, ISBN 978-80-7561-115-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr