|
Vyučující
|
-
Petráková Alena, doc. MUDr. CSc.
-
Mičíková Lucia, PhDr. Ing. Mgr. Bc.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Veřejné zdraví v globálním kontextu 2. Determinanty zdraví 3. Životní prostředí a klimatické změny ve veřejném zdraví 4. Ochrana a podpora zdraví a prevence 5. Zdravotní gramotnost 6. Epidemiologie infekčních a chronických nepřenosných onemocní 7. Evidence Based Public Health 8. Hodnocení zdravotního stavu populace 9. Infekce spojené se zdravotní péčí 10. Antibiotická rezistence 11. Vakcinace 12. Připravenost na pandemie, mimořádné události a krizové situace z pohledu veřejného zdraví Témata seminářů: 1. One health approach ? příklady dobré praxe 2. Modelové situace (socio-ekonomické determinanty, komerční determinanty, determinanty duševního zdraví) 3. Kazuistiky environmentální a klimatické změny 4. Implementace Zdraví 2030 v České republice, Strategie podpory zdraví a rozvoje zdravotních služeb v Ústeckém kraji na období 2023?2033 5. Modelové situace možnosti zvyšování zdravotní gramotnosti u laické veřejnosti a zdravotníků 6. Nástroje surveillance 7. Epidemiologická metodologie 8. Indikátory zdravotního stavu 9. Kazuistiky ISZP 10. Dopady Antibiotické rezistence v globálním kontextu 11. Onemocnění preventabilní očkováním 12. WHO, OECD, ECDC, HERA
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na definování hlavních aspektů v oblasti komplexního oboru veřejné zdravotnictví. Zabývá se problematikou zdraví populace, rizikových faktorů, zdravotní gramotností a organizací i řízením veřejného zdravotnictví na všech úrovních, tj. národní, regionální a lokální s využitím mezinárodních nařízení a doporučení. Jsou probrány základy epidemiologické metodologie a epidemiologie infekčních i neinfekčních nemocí, je zdůrazněn význam surveillance. Dále je kladen důraz na problematiku ochrany veřejného zdraví, podporu zdraví a prevenci nemocí s nutností zvýšit zdravotní gramotnost odborné i laické veřejnosti. Výuka využívá case studies, konkrétní příklady z praxe, založené na důkazech.
Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit různé přístupy v oblasti komplexního oboru veřejné zdravotnictví. Chápe význam a působení životního prostředí a klimatických změn v kontextu public health. Umí identifikovat jednotlivé determinanty zdraví a jejich negativní i pozitivní vliv na zdraví. Pozná národní a mezinárodní organizaci veřejného zdraví. Orientuje se v problematice zdravotní gramotnosti a její důležitosti do budoucna. Má aktuální znalosti v oblasti antibiotické rezistence a vakcinace. Umí definovat hlavní aspekty připravenosti na pandemie, krizové situace a mimořádné události v ochraně a podpoře zdraví. Odborné dovednosti: Student umí pracovat se základem epidemiologických metod. Orientuje se v problematice Evidence Based Public Health. Dokáže pracovat s indikátory hodnocení zdravotního stavu populace směrem v ochraně a podpoře veřejného zdraví. Využívá nástroje surveillance. Realizuje doporučení pro kontinuální zvyšování zdravotní gramotnosti u odborné a laické veřejnosti. Obecné způsobilosti: Student dokáže definovat hlavní aspekty veřejného zdraví, identifikovat rizikové faktory v populaci, zhodnotit zdravotní stav obyvatel na základe indikátorů zdravotního stavu populace. Orientuje se v problematice veřejného zdravotnictví v národním a globálním kontextu. Zná jednotlivé strategie v oblasti veřejného zdraví na regionální, národní a mezinárodní úrovni. Má přehled o hygieně a epidemiologii s důrazem na infekce spojené se zdravotní péči, antibiotickou rezistenci a vakcinaci.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
80% účast na seminářích, prezentace modelové situace, ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
Central European Journal of Public Health. Praha: SZU.
-
European Centre for Disease Prevention and Control https://www.ecdc.europa.eu/en.
-
Eurosurveillance https://www.eurosurveillance.org/.
-
On-line katalogy knihoven.
-
Organisation for Economic Co-operation and Development. Country Health Profiles 2023..
-
STRATEGICKÝ RÁMEC ROZVOJE PÉČE O ZDRAVÍ V ČESKÉ REPUBLICE DO ROKU 2030. Dostupné na internetu: https://zdravi2030.mzcr.cz/.
-
The Association of Schools of Public Health in the European Region (ASPHER) https://www.aspher.org/.
-
WORLD HEALTH ORGANIZATION https://www.who.int/.
-
Zákon č. 239/2000 Sb. Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů.
-
Zákon č. 240/2000 Sb. Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
-
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů.
-
ČELEDOVÁ, L. a J. HOLČÍK. 2017. Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3809-6..
-
GAVUROVÁ, B., BARTÁK, M., 2021. Prístupy k poznávaniu zdravotnej politiky a ekonomiky. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 107s. ISBN 978-80-553-2717-4..
-
HAMPLOVÁ, L. 2022. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. V Praze: Stanislav Juhaňák ? Triton. ISBN 978-80-7684-122-2..
-
MÜLLEROVÁ, D., BLUDOVSKÁ, M., KLADNICKÁ, I., LANGMAJEROVÁ, J., PLAVINOVÁ, I., SEDLÁČEK, P. 2021. Public health and preventive medicine. Prague: Charles University, Karolinum Press. ISBN 978-80-246-4863-7..
-
RUSNÁK, M., et. al. Propedeutika epidemiológie. Trnavská univerzita, 624s. ISBN 978-80-568-0148-2.
-
SCHNEIDER, M-J., SCHNEIDER, H. S. 2021. Introduction to public health. Sixth edition. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning. ISBN 9781284197594..
-
ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2018, ISBN 978-80-7561-076-8.
|