Předmět: THE THEORY OD MIDWIFERY

« Zpět
Název předmětu THE THEORY OD MIDWIFERY
Kód předmětu KSZD/TPAA9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Puhlová Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Definice a charakteristika porodní asistence. 2. Historie ošetřovatelství a porodní asistence, vývoj profese porodní asistence. 4. Role porodní asistentky a její rozvoj, profesní kompetence a funkce porodní asistentky. 5. Formy a metody ošetřovatelské péče v porodní asistenci. 6. Lidské potřeby, ošetřovatelský proces. 7. Posouzení aktuálních potřeb klienta/rodiny/komunity - 1. fáze ošetřovatelského procesu, dokumentace v porodní asistenci. 8. Ošetřovatelská diagnostika - 2. fáze ošetřovatelského procesu. 9. Plánování ošetřovatelské péče - 3. etapa ošetřovatelského procesu (složky plánu, cíle ošetřovatelské péče, VC, ošetřovatelské intervence. 10. Kvalita ošetřovatelské péče v porodní asistenci. 11. Konceptuální modely a teorie v porodní asistenci, využití koncepčních modelů PA v praxi. 12. Výzkum v porodní asistenci, EBM. Témata seminářů: 1. Vymezení rysů oboru ošetřovatelství v PA. 2. Profesní příprava a vzdělávání porodních asistentek. Profesní organizace porodních asistentek v ČR a ve světě. 3. Význam profesních organizací, cíle, činnost, historie a současnost, vývoj, CKPA, UNIPA, ICM. 4. Rysy role - funkční specifika, emoční neutralita, univerzalismus, kolektivní orientace; role PA podle WHO 5. Evropská strategie WHO pro vzdělávání, regulace, registrace v porodní asistenci. 6. Hierarchie lidských potřeb, pojetí a význam základní ošetřovatelské péče. 7. Ošetřovatelská historie, metody, zdroje a typy dat, pozorování, rozhovor, fyzikální vyšetření, právní aspekty ošetřovatelské dokumentace v porodní asistenci. 8. Etapy diagnostického procesu, formulace ošetřovatelské diagnózy, NANDA - Int. Taxonomie, provádění ošetřovatelské péče a její hodnocení. 9. Standardy a normy, nejběžnější typy standardů v porodní asistenci, kritéria pro standardy - strukturální, procesní, výstupní kritéria; normalizátory, 10. Modely mezilidských vztahů v klinické praxi. 11. Systémové modely ošetřovatelství v klinické praxi. Humanistické modely v klinické praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
The course is conceived as theoretical and practical. It includes the theory of the field, history and development with a focus on midwifery and its important personalities, the methodology of the nursing process, human needs with an orientation towards women and children, nursing practices and multiculturalism. It addresses the problem of defining the basic concepts of the theory of the field, as well as the emergence, development and characteristics of the field as a modern discipline.
odborné znalosti: Studenti mohou: - Vyjmenujte metaparadigmata a popište vztahy mezi zdravím - nemocí - porodní asistentkou a prostředím, - definovat lidskou ošetřovatelskou péči z pohledu holistické filozofie, - vyjmenovat okolnosti vzniku a historii ošetřovatelského procesu, - definovat pojem moderní porodní asistence v ČR, - vysvětlit role PA, regulační systém profese a registraci PA, - popsat specifika výzkumu v porodní asistenci. Profesionální zkušenosti: Studenti budou umět: - vyhledat informace a zdroje o činnosti mezinárodních a národních odborných organizací a využít je k rozšíření teoretických znalostí v oboru, najít dokumenty evropské strategie WHO pro vzdělávání porodních asistentek a využít je k rozvoji poznatků o moderním pojetí péče porodních asistentek v ČR Česká republika a Evropa, využít legislativních znalostí k vyhledání informací o uplatnění profese porodní asistentky v evropském regionu. Obecné kompetence: - Student je schopen srozumitelným a přesvědčivým způsobem sdělit své odborné názory odborné i laické veřejnosti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

80% aktivní účast ve výuce, zápočtový test Zkouška: ústní zkouška ze stanovených tematických okruhů, ověření odborných znalostí shrnující obsah předmětu Teorie porodní asistence.
Doporučená literatura
  • GURKOVÁ, E. AND KOL. Selected nursing diagnoses in clinical practice. Martin: Osveta, 2009..
  • JAROŠOVÁ, D. & R. ZELENÍKOVÁ. Evidence Based Nursing. 1st ed. Prague: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4..
  • KUTNOHORSKÁ, J. Research in nursing. Prague: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4..
  • MAREČKOVÁ, J. NANDA. International diagnostics in the nursing process, NIC and NOC classification. Ostrava: University of Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-109-9..
  • Ministry of Health of the Czech Republic. Strategic documents for general nurses and midwives. Prague: MZČR, 2000. ISBN 80-85047-20-9..
  • NANDA INTERNATIONAL. NANDA. nursing diagnoses. Definition and classification 2009 - 2011. NANDA: NANDA NDA 2011 - 2011, 2011, 2011. ISBN 978-80-247-3423-1..
  • PAVLÍKOVÁ, S. Nursing models in a nutshell. Prague: Grada Publishing, 2006, 152 p. ISBN 80-247-1211-3..
  • PLEVOVÁ, I. ET AL. Nursing II. Prague: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0..
  • PLEVOVÁ, I. ET AL. Ošetřovatelství 1. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3..
  • SYSEL, D. and H. BELEJOVÁ. Theory and practice of the nursing process. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7..
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. ET AL. Human needs in health and illness. Prague, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7..
  • TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ, I., ET AL. Needs in nursing. Martin, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (P19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní