Předmět: Supervize

« Zpět
Název předmětu Supervize
Kód předmětu KSZD/SUO9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Alexandra, Mgr.
  • Karkošková Slávka, doc. ThDr. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Systémy podpory a opory u pracovníků 2. Vývoj supervize - historický vývoj supervize jako pojmu a jako činnosti 3. Vývoj supervize - historický vývoj supervize jako pojmu a jako činnosti ve zdravotnictví 4. Supervize jako neformální učení a její účel 5. Funkce a cíle supervize 6. Typy, přístupy a formy v supervizi 7. Modely supervize včetně zdravotnictví 8. Metody v supervizi 9. Kultura organizace a supervize 10. Supervize v organizaci a supervize pro organizaci - odlišnost supervize a řízení v organizaci 11. Případová supervize v organizaci 12. Týmová supervize Témata seminářů: 1. Systém podpory a pomoci v organizaci 2. Syndrom vyhoření a syndrom nudy na pracovišti - supervize jako prevence 3. Typy, přístupy a formy supervize - příklady dobré praxe 4. Supervizní kontrakt a supervizní plán v organizaci - návrh dokumentů 5. Supervizní kontrakt a supervizní plán ve zdravotnictví - návrh dokumentů 6. Supervizní metody a techniky 7. Případová supervize I. 8. Případová supervize II. 9. Týmová supervize I. 10. Týmová supervize II. 11. Bálitovská supervize 12. Udělování zápočtů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je posluchačům zprostředkovat téma supervize jako způsobu vzdělávaní pracovníků a rozvoje jejich dovedností. Předmět seznámí posluchače s vývojem supervize, jejím definováním a účelem. Taktéž se bude věnovat tématům přístupů a modelů v supervizi a jejím metodám. V poslední řadě se pozornost zaměří na proces supervize v praxi.
Odborné znalosti: Student rozumí potřebnosti systému podpory a pomoci v organizaci a supervizi. Rozumí také jejím modelům a umí popsat její vývoj, její funkce pro pracovníky a pro organizaci. Odborné dovednosti: Student zná na základě vědomostí a dovedností důležitost pravidelné supervize pro pracovníky a také pro kulturu organizace a týmu v organizaci. Umí rozlišit situace, kdy je potřebné v organizaci realizovat supervizi už jako intervenci. Dovednosti, které si osvojí na semináři, sice neumožňují realizovat supervizi studentem, ale prostřednictvím těchto dovedností dokáže identifikovat, který model, přístup a techniky jsou vhodné pro řešení problémů pracovníků.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: aktívní účast studenta/studentky na seminářích z předmětu, účast min. 70 % z dotace; Zkouška: 1.úvaha/esej o možnosti využití supervize ve vlastním profesním životě a ve vlastní organizaci studenta/studentky max. 5 normostran 2.písemná zkouška - vědomostní test z oblasti teorie supervize
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Teorie a praxe. 1. vyd., Praha: Portál, 325 s. 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • CARROLL, M. Supervize v organizacích a supervize pro organizace. s. 67-85. 2004. In CARROLL, Michael.
  • HAVRDOVÁ, Z. a kol. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. 1. vyd., Praha: FHS UK v Praze, 102 s. 2011. ISBN 978-80-87398-14-2.
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ M. et al. Praktická supervize. 1. vyd., Praha: Galén, 213 s., 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • HAWKINS, P. a R. SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd., Praha: Portál, 202 s. 2004. ISBN 80-7178-715-9.
  • ŠIMEK, A. (ed.). Supervize - kazuistiky. 1. vyd., Praha: TRITON, 171 s. 2004. ISBN 80-7254-496-9.
  • THOLSTRUPOVÁ, M. (eds.). Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd., Praha: TRITON, 280 s. ISBN 80-7254-582-5.
  • VASKA, Ladislav. Teoretické aspekty supervízie začínajúcich sociálnych pracovníkov. Bratislava : IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-23-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr