Lecture topics: 1st consultation: Introduction to the problematics of special pedagogy. Definition of the concept, subject, goal of special pedagogy. Special pedagogical fields and their characteristics. Related scientific disciplines. Interdisciplinary relations. Historical development of the special pedagogy and the present. Paradigms of special education. 2nd consultation: Examples of good practice and selected contemporary inclusive strategies in the Czech Republic and abroad (USA, Canada, Finland, etc.) Seminar topics: 3rd consultation: Possibilities of implementing inclusive strategies, possible barriers. 4th consultation: Application of special pedagogical methods in a normal school environment, interaction with pupils in need of support measures, current legislation, possibilities of support from counseling facilities. The issue of autism in secondary school students. Self-study: Subdisciplines of special education, etiology of disabilities. Types of developmental disorders. Internal and external teratogenic factors, their mutual relationship and share. Therapy, re-education, compensation, rehabilitation, comprehensive rehabilitation in special pedagogical practice.
|
-
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti soamtické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7..
-
MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995, 107 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-033-2..
-
SVOBODA, Zdeněk, Ladislav, ZILCHER, et al. Koordinátor inkluze ve škole. Ústí nad Labem: UJEP, 2019. 180 s. ISBN 978-80-7561-199-4..
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu.. Praha: UK, 1992.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3..
-
VÍTKOVÁ, M. Integrativní pedagogika. Brno: Paido. 2000. ISBN 80-85931-51-3.
-
ZILCHER, L. Pedeutologické aspekty sociální distance vůči osobám s postižením, Praha: Česká Andragogická Společnost, 2019, 298 s..
-
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019, 216 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6..
|