Předmět: Speciální ped. a inkluzivní vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Speciální ped. a inkluzivní vzdělávání
Kód předmětu KSZD/SIU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zilcher Ladislav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kovács Jana, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Vymezení základní nomenklatury. 2. Legislativní rámec inkluzívní edukace. 3. Aktuální cíle NAPIV (Národní akční plán inkluzivního vzdělávání). 4. Inkluzívní edukace jako nadstavba integračního vzdělávacího systému. 5. Oblasti speciální pedagogiky v kontextu inkluzívní edukace I. 6. Oblasti speciální pedagogiky v kontextu inkluzívní edukace II. 7. Příklady dobré praxe (USA, Finsko). 8. Příklady dobré praxe (USA, Finsko). 9. Vymezení soudobé inkluzivní strategie. 10. Vymezení soudobé inkluzivní strategie. 11. Vymezení soudobé inkluzivní strategie. 12. Možnosti implementace inkluzivní edukace. 13. Možné bariéry implementace inkluzivní edukace. 14. Využití asistentů pedagoga v inkluzivním edukačním systému. 15. Soudobá praxe inkluzivní pedagogiky v ČR. 16. Soudobá praxe inkluzivní pedagogiky v ČR. 17. Základní metodika v inkluzivní praxi. 18. Evaluace kurzu a doporučení pro praxi. Témata seminářů: : (3 hod/týden) 1. Uvedení do problematiky speciální pedagogiky. Vymezení pojmu, předmět, cíl speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické obory a jejich charakteristika. Související vědní disciplíny. Mezioborové vztahy. Historický vývoj speciální pedagogiky a současnost. Paradigmata speciální pedagogiky. (5 hod) 2. Zásady a metody ve speciální pedagogice. Speciálně-pedagogické metody obecné a speciální. Zásady při výchově a vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Komprehenzívní péče o jedince s postižením. (5 hod) 3. Etiologie zdravotních postižení. Typy vývojových poruch. Vnitřní a vnější teratogenní faktory, jejich vzájemný vztah a podíl. (2 hod) 4. Rodina handicapovaného dítěte. Postoje rodičů k postiženému dítěti. Různorodost výchovných přístupů. (3 hod) 5. Systém péče o jedince se speciálními potřebami. Raná péče o postižené děti, její specifika. Výchovně vzdělávací systém v ČR z hlediska jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Princip komplexnosti v péči o handicapované jedince. Problematika zaměstnanosti handicapovaných jedinců. Aktuální trendy v péči o jedince se speciálními potřebami. (2 hod) 6. Vzdělávání speciálních pedagogů a základní kompetence speciálního pedagoga

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako cvičení reflektující pedagogické praxe studentů. Cílem předmětu je příprava, realizace a reflexe výuky jednotlivých studentů v pozici učitele v podmínkách reálné třídy střední zdravotnické školy či vyšší zdravotnické školy. Semináře jsou zaměřeny zejména na rozbor vlastní pedagogické praxe, sdílení zkušeností a praktických poznatků, rozbor pedagogických jevů a situací, s nimiž se student v průběhu praxe konfrontuje.
Odborné znalosti: Student se dobře orientuje v problematice oboru speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání; zná základní charakteristiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podle jednotlivých druhů postižení. Odborné dovednosti: Student je schopen získané poznatky použít při edukaci žáků se SVP v pozici pedagogického pracovníka; má teoretické znalosti o inkluzivním vzdělávání žáků se SVP. Obecné způsobilosti: Student umí jich v praxi využít v rámci individualizace a diferenciace výuky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet, zkouška průběžné testy, ústní zkoušení
Doporučená literatura
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0..
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7..
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995, 107 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-033-2..
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9..
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3..
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr