Předmět: Řízení lidských zdrojů

« Zpět
Název předmětu Řízení lidských zdrojů
Kód předmětu KSZD/RLOK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovářová Kateřina, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Tradiční a nové funkce řízení lidských zdrojů, podnikatelské (strategické) funkce řízení lidských zdrojů 2. Funkce řízení lidských zdrojů při zvyšování výkonu organizace 3. Pravomoci a odpovědnosti řízení lidských zdrojů v organizaci 4. Spolupráce mezi liniovými manažery a manažery lidských zdrojů, funkce personálního řízení při odborné podpoře vedoucích zaměstnanců 5. Role řízení lidských zdrojů při volbě adekvátních metod personálního řízení Role řízení lidských zdrojů při standardizace personálně-řídících postupů 6. Role řízení lidských zdrojů při analýze a rozvoji výkonu a schopností zaměstnanců 7. Role řízení lidských zdrojů při analýze a rozvoji pracovních zvyklostí a pracovního chování zaměstnanců 8. Role řízení lidských zdrojů při sledování a rozvoji řídícího jednání vedoucích zaměstnanců 9. Role řízení lidských zdrojů při analýze a rozvoji organizačního uspořádání podniku 10. Role řízení lidských zdrojů při řízení projektů průřezových firemních změn Témata seminářů: 1. Manažer lidských zdrojů jako partner zaměstnanců 2. Manažer lidských zdrojů jako "agent změn" 3. Personální dimenze managementu 4. Klíčové schopnosti pro management lidských zdrojů 5. Klíčové schopnosti pro management lidských zdrojů 6. Analytické funkce řízení lidských zdrojů 7. Řízení lidských zdrojů v kontextu firemního vývoje 8. Nástroje řízení lidských zdrojů 9. Nástroje řízení lidských zdrojů 10. Manažer lidských zdrojů jako kouč

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Řízení lidských zdrojů slouží k růstu výkonu organizace. Lze je rozdělit do dvou skupin. Prvá se vztahuje k činnostem prováděným v součinnosti personalistů a jednotlivých vedoucích. Druhá k průřezovým činnostem uskutečňovaným ve spolupráci s vrcholovým vedením organizace. Funkce personálního řízení spadající do prvé kategorie zahrnují pomoc a odbornou podporu vedoucích zaměstnanců při výkonu personálně-řídících funkcí, jež umožňují zvýšit výkon podniku. Při výkonu těchto činností (především koncipování pracovních míst, výběru zaměstnanců, stanovení osobních výkonových cílů zaměstnanců a jejich hodnocení, motivaci a rozvoji jednotlivých zaměstnanců a jejich skupin a řízení specializovaných projektů spojených s personálními a organizačními změnami) odpovídají vedoucí zaměstnanci zpravidla za jejich věcně správné a včasné provedení, personální management za jejich odbornou a metodickou přípravu, poradenskou pomoc, kontrolu nákladů a stanovených zásad personálních činností apod. Druhým typem funkcí personálního řízení jsou průřezové činnosti. Patří k nim především: - volba adekvátních metod personálního řízení. Některé z personálních metod mají univerzální charakter a působí pozitivně v jakékoli organizaci. U jiných je jejich účinnost vázána na povahu organizace a její podnikatelskou strategii, a jejich optimální podobu je proto třeba volit. K oblastem, kde je metody personálního řízení třeba přizpůsobit situaci podniku, patří především kritéria stanovení základních mezd zaměstnanců, způsoby měření a hodnocení jejich výkonu a volba metod používaných ke zvyšování jejich produktivity. - standardizace personálně-řídících postupů. Cílem je stanovit a sjednotit personální postupy podniku, tj. hlavní odborné zásady provádění personálních činností, vzájemné pravomoci a odpovědnosti vedoucích zaměstnanců a personálního vedení organizace, zásady kontroly personálních činností apod. Zásady jednotlivých personálních procesů, jejich výkonu, řízení a kontroly by měly reagovat na hlavní slabá místa, se kterými se řízení lidských zdrojů v organizaci potýká. - analýza a rozvoj výkonu, schopností, pracovních zvyklostí a pracovního chování zaměstnanců. Důležitá úloha personálního řízení spočívá v jeho spoluodpovědnosti za rozvoj výkonových předpokladů - schopností, chování a pracovních postojů zaměstnanců, a doporučení způsobů, jak tyto předpoklady posílit. Tato doporučení se mohou týkat nejen rozvojových opatření, ale i úpravy pracovních podmínek, způsobu hodnocení a odměňování, úpravy některých pracovních úkolů, změn pravomocí a odpovědností pracovních míst apod. - sledování a rozvoj řídícího jednání vedoucích zaměstnanců. Úkolem řízení lidských zdrojů je sledovat jednání a postoje řídících pracovníků, hodnotit jeho účinnost a navrhovat případné změny. Metodou k dosažení tohoto cíle mohou být např. development centra umožňují mapovat stávající zvyklosti zaměstnanců (například při vzájemné spolupráci a komunikaci) a společně hledat cesty jejich zdokonalování. - analýza a rozvoj organizačního uspořádání podniku. Úkolem je ověřovat účelnost pracovních pozic z hlediska jejich počtu, cílů a vzájemných vztahů, posoudit soulad jejich pravomocí s odpovědnostmi, hodnotit účelnost organizačních jednotek firmy z pohledu jejich velikosti, rozsahu řízení, stupně hierarchie, délky rozhodovacích cest i vzhledem k možnostem vzájemné komunikace, kontrolovat účinnost motivačních nástrojů, pravidel vzájemných vztahů manažerů a zaměstnanců, zásad informování zaměstnanců apod. - řízení projektů průřezových firemních změn s výraznými dopady na zaměstnance. Úlohou řízení lidských zdrojů je zabezpečit, že se naplánované změny promítnou v konkrétních změnách chování pracovníků, a velmi často i jejich zavádění řídit.
Odborné znalosti: V rámci studia předmětu si student osvojí široké poznatky z řízení lidských zdrojů v rámci zdravotnických organizací všeho typu. Odborné dovednosti: Student bude schopen koordinovat z pozice vedoucího pracovníka chod zdravotnického zařízení, sledovat jeho personální, odborný a ekonomický rozvoj a koordinovat činnost jednotlivých profesí.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

80% docházky na semináře, aktivita na seminářích - vedení výběrového pohovoru, seminární práce - založení personální agendy zaměstnance, ústní zkoušení.
Doporučená literatura
  • ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy, Grada Publishing, Praha, 2008. ISBN 80-247-1407-8.
  • KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů.. Praha: Management Press, 2001.
  • MARTIN, D. Personalistika od A do Z. Praha: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1496-4.
  • URBAN, J., J. STÝBLO a M. VYSOKAJOVÁ. Personalistika, Wolters Kluwer, Praha, 2010. ISBN 978-80-7357-429-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr