Předmět: Řízení kvality ve zdravotnických zařízeních

« Zpět
Název předmětu Řízení kvality ve zdravotnických zařízeních
Kód předmětu KSZD/RKOK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kašparová Vlasta, Ing. Mgr. Bc.
  • Sameš Martin, prof. MUDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Kvalita- základní pojmy a definice. Historie řízení kvality. Legislativa. 2. Procesní řízení. Modely řízení kvality. 3. Požadavky na systém jakosti. 4. Akreditace. Certifikace. Manažer kvality. 5. Informace a komunikace v QMS. Metodika sběru dat. 6. Externí a interní hodnocení kvality. Sledování spokojenosti. Témata seminářů: 1. Koncepce kvality a úloha managementu. SWOT analýza. 2. Metody řízení kvality. Ishikawa. Demingův cyklus. EFQM. TQM. Metoda 5 S. 3. Projekt řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. 4. Standardizace procesů. Standardizace postupů. 5. Dokumentace a její řízení. Indikátory kvality zdravotní péče. 6. Plánování a realizace interního auditu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základy managementu řízení kvality služeb s orientací na zdravotnictví. Informuje o procesním řízení a systémech řízení kvality, dále o roli managementu zdravotnického zařízení při stanovování strategických cílů a tvorbě koncepce kvality. Předmět vysvětluje jednotlivé pojmy, které souvisí se SŘJ a v praktické části /semináře/ poskytuje studentům možnost využití teoretických vědomostí v praxi, tedy vytvoření projektu zavedení SŘJ ve zdravotnickém zařízení.
Oborové znalosti: Student umí popsat jednotlivé modely řízení kvality, umí vysvětlit pojem akreditace a certifikace ve zdravotnictví. Student se orientuje v pojmech interní a externí audit kvality a má základní přehled o metodách řízení kvality v podpůrných zdravotnických službách, lékárnách a laboratořích. Oborové dovednosti: Student umí vytvořit návrh projektu řízení kvality pro zdravotnické zařízení. Zná pojem standardizace procesů a umí vytvořit diagram daného procesu. Respektuje oprávněnost dokumentace a nutnost jejího řízení. Umí naplánovat interní audit SŘJ. Dokáže identifikovat indikátory kvality zdravotní péče a nastavit metodiku jejich sledování a následně interpretovat.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

80 % docházky na semináře, aktivita na seminářích, seminární práce: vytvoření dokumentu systému kvality - pracovní postup na zvolené téma.
Doporučená literatura
  • BLAŽEK, L. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování - 2., rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing 2014, ISBN: 978-80-247-4429-2.
  • CETLOVÁ, L. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. VŠ Polytechnická Jihlava 2012, ISBN 978-80-87035-45-0.
  • DONELLY, J. H., J., L. GIBSON a J. M. IVANCEVICH, 1997. Management. Praha: Grada Publishing, ISBN 80-7169-422-3.. ISBN 80-7169-422-3.
  • GLADKIJ, I. et al., 2003. Management ve zdravotnictví. Brno. Computer Press. ISBN 80-7226-996-8. ISBN 80-7226-996-8.
  • MADAR, J. et al., 2004. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0585-0. ISBN 80-247-0585-0.
  • MARX, D., VLČEK. F. Národní akreditační standardy pro nemocnice. Praha, 2005.
  • NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2001, ISBN 80-7261-054-6. ISBN 80-7261-054-6.
  • SRPOVÁ, J. a kol. Podnikatelský plán a strategie, Praha, Grada 2011.
  • VÁLKOVÁ, M. Hodnocení kvality poskytovaných zdravotních služeb. IPVZ Praha 2015.
  • VEBER, J., a kol. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: Legislativa, systémy, metody, praxe. 2. aktualizované vydání. Praha: Management Press 2010, ISBN 978-80-7261-210-9.
  • VEBER, J., a kol. Management. Praha: Management Press 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr